torsdag 14 april 2011

Ödet räddar mig. Victoria Milan. Nämndeman. Waidelich och Nilsson.

Ödet - missöde. Idag råkade jag ut för det som jag aldrig någonsin råkat ut för förut, trots att jag varit en mycket tidig datoranvändare. Jag gjorde en felmanöver som för alltid utplånade en lång text som jag tänkt publicera på min blogg. Det var kanske lika bra. Texten var alltför elak och kritisk mot en del företeelser i svensk samtid, så det var nog ödet som ingrep.

Jag ska inte rekonstruera texten, men vill ändå berätta för läsarna att texten handlade om sådant som skrivits om i fyra artiklar i Svenska Dagbladet och Newsmill de senaste dagarna. Det gäller bristen på yttrandefrihet i Turkiet (SvD Brännpunkt 12/4 2011; Newsmill 2011-04-13) och brister i Greklands rättsväsende (SvD Brännpunkt 14/4 2011) samt en mer generell artikel på SvD:s ledarsida idag, 14/4 2011) av Ulf Gudmundson. Den handlar om demokrati m.m. i islamdominerade länder och kulturer.

Betydelsefull chefsposition. AB meddelar idag, 14/4 2011, att kändisen Dominika Perczynski, 40, som är mest känd för att vara kändis, nu får den viktiga posten som sverigechef för otrohetssajten Victoria Milan. Hon tillträder omedelbart. Jag ber att få gratulera henne och hennes klienter till upphöjelsen! Det ryktas att den främsta medtävlaren om denna position, statsrådet Maria Larsson, kommer att gråta ut i nästa nummer av Hänt i veckan. Sorry!

Nämndemannafascism. En sverigedemokrat som är nämndeman i en tingsrätt hade gjort vissa uttalanden i meddelanden till andra sverigedemokrater som gjorde att han entledigades som nämndeman. Uttalandena kunde med lite ond vilja tolkas så att han inte godtog alla människors lika värde. Nämndemannen överklagade entledigandet till ett för mig tidigare okänt organ: Överklagandenämnden för nämndemannauppdrag. Nämnden upphävde tingsrättens beslut att entlediga honom. Så långt är allt gott och väl. Men jag har begränsat förtroende för överklagandenämnden med hänsyn till den sammansättning som nämnden har. Sverigedemokraterna har inlett ett förfarande för uteslutning av den misshaglige nämndemannen ur partiet. Det är lite uppseendeväckande med tanke på att partiet som bekant brukar betecknas som Sveriges fascistparti.

Waidelich och Nilsson. Ekonomiska talespersonen Tommy Waidelich (S) klarade sig inte så bra mot finansminister Anders Borg (M) i en debatt i går i SVT. Det ska bli intressant att se hur skattetalespersonen Jennie Nilsson (S) kommer att klara sig, när hon omsider ska debattera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar