lördag 9 april 2011

(S)-skattare; Afganistan; H-fors

Skattesakkunskap (S)? Riksdagsledamoten Jennie Nilsson (39) från Hylte i Halland blir Socialdemokraternas talesperson i skattefrågor och vice ordförande i skatteutskottet. Hon har ingen som helst akademisk utbildning och blev riksdagsledamot så sent som 2006. Hon vill inte säga ett ord om skatterna. Risken kvarstår och förstärks att jag blir utkastad ur min bostad p.g.a. konfiskatorisk beskattning om jag lever 2014.

Afganistan och MENA. Vänsterledaren, kommunisten Lars Ohly och jag är överens om Sverige bör ta hem de 500 soldaterna från Afganistan. En svensk hjälparbetare har nyligen mördats i landet på ett brutalt sätt. I motsats till Ohly kan jag inte se att Sverige kan lämna någon effektiv humanitär hjälp i Afganistan, t.ex. genom utbildning av unga kvinnor. Däremot kan vi svenskar se till att afganer i Sverige rättar sig efter våra lagar, även om det skulle ta emot. Det gäller också generellt invandrare från utomeuropeiska länder, t.ex. MENA-länderna. Och även om det skulle ta emot. Ohly vill att Sveriges insats i Libyen ska fortsätta. Det tycker inte jag, vilket jag har sagt ett par gånger tidigare på bloggen.

Helsingforskryssning. Vi kom hem från en kryssningsresa till Helsingfors med Vikingline igår. Resan var lyckad. I ett avseende har Helsingfors förändrats på bara några år. Svenska språket är nästan försvunnet. När jag vistades i Helsingfors för första gången 1948 minns jag att i en del stadsdelar dominerade svenska affärsskyltar. Sedan dess har jag varit i "H-fors" vid åtskilliga tillfällen. Nu är det praktiskt taget bara gatuskyltarna på svenska  som finns kvar. Jag traskade mödosamt den oändliga vägen till Skatuddskajen i regn. Men det gick bra att beställa lunchsmörgås på svenska på Fazer. Och Mannerheims ryttarstaty står kvar. Han är den ende i Skandinavien som hedrats med en ryttarstaty i min livstid. Och det verkar inte det minsta löjligt. När ska malmöborna sätta upp Gustav IV Adolfs staty på Gustav Adolfs torg, förresten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar