lördag 4 februari 2012

AstraZeneka och Smart-dum

AstraZeneka. Sverige har drabbats av sträng kyla. Som om det inte vore nog har det just meddelats att läkemedelsföretaget Astra Zeneka kommer att friställa 1.200 anställda i Södertälje, till största delen forskare. Det är en katastrof för Sverige. Inte tu tal om det. I politiken har alliansregeringen fått ett jätteproblem; hittills har oppositionen varit något dämpad. Alla ansvariga vet att plakatpolitik inte löser sådana här problem, men visst är den frestande för de rödgröna. I massmedia har redan många mer eller mindre initierade experter och tyckare uttalat sig om orsakerna till det inträffade och om vilka åtgärder som bör vidtas.

Jag påstår mig sannerligen inte ha expertstatus, så jag är ren tyckare. Jag känner starkt för dem som drabbas av nedskärningarna. Det har sagts en hel del om den internationella trenden hos de stora läkemedelsbolagen på bl.a. Newsmill. Den tycks gå ut på att flytta forskning till bland annat Indien och Kina och att i övrigt satsa på små innovationsföretag i stället för att bedriva forskning i egen regi.

För min del har jag alltid i sådana här sammanhang en tyckar-känsla av att felet kanske till någon del ligger i det svenska samhällets utveckling. Jag kan ha fel - jag kan ha rätt - men jag tror att både jämställdhet och jämlikhet kan ha större betydelse för ett sådant här beslut än vad man i förstone tror. Forskande män och kvinnor som ska lämna och hämta barn på dagis och som inte har pigstöd i sitt privata liv,  får rimligtvis mindre tid och ork i sitt arbete. Att de dessutom ingår i en stor och förmodligen rätt tungrodd organisation gör inte saken bättre. Den sägs i en artikel på Newsmill inte heller ha producerat något verkligt lönande läkemedel på länge. Om det är riktigt vet jag inte.

Smart-dum. Fil.dr Tanja Bergkvist har rubriken Det smarta i att vara dum på sin krönika i Axess nr 1, 2012 s. 68. Hon ger några exempel på att motsägelser och dubbla måttstockar inte är något problem för många högljudda tyckare i massmedia. Tanja Bergkvist har hämtat sina exempel från den feministiska debatt, men samma fenomen finns på andra håll också. Ett av Bergkvists exempel: Pappans sagoläsning för barnen höjer hans livskvalitet, mammans sagoläsning gör att hon hamnar i kvinnofällan och därmed sänker sin livskvalitet.

Ett exempel från miljöområdet - ett favoritområde för extremister - finns i dagens nummer av Svenska Dagbladet. Rubriken säger helt enkelt att åtgärder som i och för sig är bra och motiverade måste företas på ett balanserat sätt för att inte leda till skada. Rubriken lyder: Klimatpolitik får inte gå ut över de fattiga. Brännpunktsartikeln är undertecknad av personer inom bl.a. Latinamerikagrupperna och handlar om s.k. utsläppsrätter.

Gikt. Jag har drabbats av ett giktanfall som bortsett från värk i en fot gör att jag inte är så rörlig. Det var längesedan sist, men blir inte roligare för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar