onsdag 29 februari 2012

Finansminister Andersson; Medborgarskap

Finansminister Andersson. Civilekonom Magdalena Andersson (S) som för närvarande inte sitter i riksdagen blir förmodligen finansminister om de röd-gröna vinner valet 2014. Hon intervjuades i Svenska Dagbladet igår, den 28 februari 2012. Det tycks finnas en klockartro att hon svarar för en förnyelse av tänkesätten i den socialdemokratiska ekonomiska politiken och inte minst skattepolitiken. Jag har läst intervjun med henne så noggrannt jag förmått. Och jag är inte så säker. Det kan exempelvis mycket väl hända att hon återinför både förmögenhetsskatten och fastighetsskatten och varför inte arvsskatten - men den struntar jag i. Hon hänvisar till en partiintern översyn av skattesystemet som f.d. statsrådet, riksdagsman Leif Pagrotsky håller på med.

Det står skrivet i stjärnorna om jag får behålla min bostad under rödgrön regim efter 2014 års val.

Det mesta i intervjun i övrigt är allmängods. T.ex. att statsmakterna ska främja nyföretagande. Vilken riksdagspolitiker vill inte det?

Det är en intressant utveckling att riksdagens största parti, Socialdemokraterna, har valt att utse en ny partiledare och en ekonomiskpolitisk talesperson och trolig finansminister utanför partigruppen i riksdagen. Man ska inte överdriva betydelsen av en sådan här åtgärd. Partiledaren är hämtad från  det LO som alltid varit oupplösligt sammanflätat med Partiet. Men i fråga om Magdalena Andersson är det måhända något lite annorlunda. Hon framstår närmast som en teknokrat trots att hon varit socialdemokratisk statssekreterare. Har hon betalat sin tv-licens och har hon inte haft svart städhjälp? Kanske är det ingen journalist som ställer frågorna - hon representerar ju gudbevars det goda.

Medborgarskap. Riksrevisionen påpekar att det sedan tre år tillbaka inte sker någon kvalitetskontroll av handläggningen av medborgarskapsärenden och att bara en person hanterar besluten i två tredjedelar av fallen (Riksdag & Departement # 7 2012 s 7). Medborgarskapsbeslut kan inte tas tillbaka. Revisionen säger att det finns risk för hot och mutbrott och det kan man hålla med om. Vad är dagsnoteringen på ett svenskt medborgarskap?

Makteliten och LO. LO-ekonomerna har idag presenterat en rapport med rubriken Makteliten - kommer igen. Jag har inte haft tillfälle att läsa den, men den sammanfattas på nätet på LO:s hemsida. Jag tillhör verkligen inte makteliten och inte inkomsteliten heller. Men jag är inte dummare än att jag förstår att LO-ekonomerna avser att höja skatterna för mig. Som sagt. Får jag bo kvar i min bostad, herr LO-chefsekonom Ola Pettersson och fru ekonomiskpolitisk talesperson Magdalena Andersson? Ni tillhör ju båda makt- och inkomsteliten.

Insemination. Journalisten Siewert Öholm har skrivit en tänkvärd artikel i frågan på Newsmill 28/2 2012. Den har rubriken KD har inga vänner kvar i alliansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar