fredag 17 februari 2012

Ulla 70; Helenas catering; Melin, Dom bara pratar. - Bra sjukvård. - Transponderproblem: PM Shopen

Ulla 70. Igår, torsdagen den 16 februari 2011, var vi drygt tjugo inbjudna vuxna samt tre barn som samlats hemma hos oss för att fira min fru Ullas sjuttioårsdag. Som vanligt i sådana här sammanhang var jag gäst, för att använda det ord med vilket Ulla vanligen karakteriserar min medverkan. Det hela var lyckat. Bara tre inbjudna hade fått förhinder. Eftersom flertalet herrar var bilförare och därför inte drack alkohol, så var det en prestation att närvarande damer lyckades tömma ett i förhållande till antalet vuxna gäster betydande antal vinbuteljer. Maten från Helenas catering här i Sollentuna var mycket bra, det kan jag som gäst intyga.

I sitt tal skisserade statsrådets mamma delar av den politiska utvecklingen i Sollentuna under flera decennier och Ullas plats i skeendet.

Ullas barndomsvän Sylvia och hennes man Lars Melin överlämnade bland annat Lars senaste bok (medförf. Martin Melin) Dom bara pratar, # prat #press # politik (2011; ISBN 978-91-86183-65-3). Denna nya underfundiga bok är liksom hans tidigare böcker inte direkt ägnad att skaffa honom vänner bland politiker och journalister. Det är nog snarare vi läsare som uppskattar boken. Lars, som är docent, protesterade kraftigt, när jag kallade honom intellektuell, trots att han regelbundet medarbetar i tidskriften Axess!

Ulla tackar även för alla andra fina presenter i form av vackra blommor och annat!
Själv gav jag henne Tomas Tranströmers samlade verk samt biljetter till en konsert, om mina läsare undrar.

Transpondertrubbel löst. Onsdagen den 15 februari blev jäktig för mig. Bland mycket annat skulle jag ordna så att en fjärrkontroll, s. k. transponder, till billåset fungerade. Trots att transpondern är av ett mycket vanligt märke, DEFA, fick jag åka till tre ställen innan jag fann de kunniga män som kunde fixa det hela på några minuter: PM Shopen i Solna. Även på de två andra ställen jag besökte var de mycket trevliga och hjälpsamma, när de hänvisade till tänkbara andra företag.

Samma dag var jag på Löwenströmska för provtagning och på Karolinska för läkarbesök. På båda ställena blev jag som vanligt i sjukvården mycket bra bemött. Det enda jobbiga var att traska runt hela karolinska området från bussen för att nå rätt klinik. Detta p.g.a. pågående byggande. Men det var troligen en mycket nyttig promenad om än i bitande fuktkyla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar