torsdag 10 februari 2011

Assangeaffären och Reinfeldt

Rättegången om utlämnande av Julian Assange i London pågår fortfarande. Jag har haft tillfälle att läsa Brita Sundberg-Weitmans skriftliga inlaga till domstolen, som Assange låtit publicera på nätet. Vad hon skriver i detta officiella sammanhang gör mig än mer övertygad om att både förundersökningsåtgärder i Sverige, inbegripet frihetsberövandet av Assange, och åtgärden att utfärda en europeisk häktningsorder samt innehållet i sak i den svenska brottsbalkens sexbrottsföreskrifter strider mot engelsk och annan västeuropeisk ordre public. Det betyder att jag anser att den engelska domstolen inte ska besluta om verkställighet av arresteringsordern. Det betyder inte att jag sympatiserar med Julian Assange. Han förefaller vara en föga sympatisk extremist. Men det är  i n t e  den frågan som den engelska domstolen ska ta ställning till.

Statsminister Fredrik Reinfeldt har försvarat det svenska rättsväsendet i ett uttalande 8/2 2011 (se bl.a. politikerbloggen). I princip är det problematiskt att en ledande politiker uttalar sig i ett pågående rättsligt förfarande. Hans uttalande om att det svenska rättsväsendet är självständigt är så mainstream att det för mig framstår som harmlöst. Det är bra att amatörjustitieministern Ask hittills har avhållit sig från kommentarer. (Men jag tycker fortfarande att det är ett fattigdomsbevis för Sverige att den borgerliga alliansen inte har kunnat rekrytera en verkligt kvalificerad jurist till justitieministerposten. Men jag medger gärna att det förefaller som om jag vore tämligen ensam om denna värdering.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar