fredag 11 februari 2011

Egyptiska diktatorer, svenska socialdemokrater och en duglig CUF-are

Egypten. Mubarak har nu avgått efter trettio år som egyptisk diktator. Det återstår att se vad som händer i landet. Enligt Carl Bildt har ett militärråd tagit makten. Som vi gamla minns skedde samma sak, när kung Farouk tvingades abdikera. Det resulterade efter en tid i Nassers diktatur som senare fått sin fortsättning. Vare sig det gamla eller nutida Egypten har några demokratiska traditioner.

Sverige. (S). Jag har idag anmält mig som åhörare på den socialdemokratiska partikongressen i slutet av mars 2011. Jag gör det helt och hållet i egenskap av samhällsintresserad privatperson och bloggare.

Svensk landsort och landsbygd. Hanna Wagenius heter en CUF-politiker som är tjugutvå år och jur.stud. Hon har skrivit ett bra rapport åt Timbro. Den heter Från "Funäsfjällen till Falkenberg. Borgerliga strömningar bortom de stora städernas medelklassväljare". Hon presenterade den på Timbro 9/2 2011 inför en fulltalig publik på ett bra och moget sätt. Språket i rapporten är bra, vilket jag som bekant uppskattar mycket. Den sortens unga politiker som Hanna Wagenius behövs. Jag hoppas verkligen att hon också fullföljer sina akademiska studier och inte sällar sig till skaran av svenska yrkespolitiker som aldrig fullföljt sina studier. Det ska tilläggas att de båda kommentatorerna av rapporten på seminariet, moderaten Pär Henriksson och socialdemokraten Erik Laaakso var rörande eniga med Wagenius och varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar