tisdag 8 februari 2011

(S)-uppgång, kärleksrevolution och nazitid

Socialdemokraterna tycks återhämta sig. Det är inte alls säkert att det är en tillfällig uppgång till lite drygt 30 procent. Det skulle inte förvåna mig om (S)-kongressen tar detta till intäkt för att nöja sig med att byta ut partiordföranden och lämna övriga topp-politiker i fred. Det är ju enklast så. Och utanför de stora städerna märks inte socialdemokraternas kris särskilt mycket. På längre sikt arbetar dessutom demografin mot Alliansen.

Ruth Lötmarker skriver under strecket (7/2 2011) om en ny fransk bok av f.d. utbildningsministern m.m. Luc Ferry (f. 1951). Understreckaren är, som alltid när Ruth Lötmarker skriver, väl värd att läsa (jfr min blogg 18/12 2010). Bokens titel är "La révolution de l’amour". Med undertiteln "Pour une spiritualité laïque". Författaren diskuterar paradigmskiften i Europa och speciellt Frankrike sedan antiken. Han berör bl.a. ett modernt storstadsfenomen i högre kretsar: "les bobos", som är en förkortning av uttrycket "les bourgeois-bohèmes" [‘borgar- bohemer’]. Ferry anser att det har inträtt en era av ny humanism "la spiritualité laïque" [den icke-religiösa andligheten]. Den icke-religiösa andligheten är såvitt jag förstår svår att förena med t.ex. islamistisk religiositet - om utövarna på ömse sidor ska vara ärliga. Det gäller f.ö. också den traditionella franska republikanismen med sin negativa attityd mot religionen.

Professorn i historia Klas Åmark har gett ut en omfattande bok med titeln "Att bo granne med ondskan. Sveriges förhållande till nazismen, Nazityskland och Förintelsen". Boken recenseras i SvD under strecket (8/2 2011) av Barbro Eberan. Jag tänker läsa boken. Eberans artikel har fått rubriken "Svek och skam präglar vår bild av Hitlertiden". Det är riktigt att många kulturpersonligheter i Sverige har talat om svek och skam. Men historieforskarna har i regel varit mindre tvärsäkra. För egen del har jag aldrig velat erkänna något slags kollektivskuld. Jag har aldrig känt mig ansvarig för förintelsen eller USA:s Vietnamkrig för att ta ett par exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar