torsdag 16 juni 2011

Jusektidningen 2011 nr 5

Jusektidningen en Svenska Dam. Jusektidningen 2011 nr 5 har just kommit ut. Jag är med i Juristförbundet sedan minst början på 1960-talet och fick tidningen för någon dag sedan. Som uttjänt ålderspensionär har jag gett mig tid att läsa tidningen, som jag förr bara bläddrade i. Det senaste numret framstår till stor del som ett slags jurist/ekonom/samhällsvetarversion av Svensk Damtidning, som jag sen länge är fascinerad av. Det är en överklass - övre medelklass som porträtteras. Alla tycks hålla på med något tjusigt inom massmediaforskning eller dylikt. Omslaget upptas av Joachim Berner, f. 1962, som avhandlas i en lång damtidningsartikel. Jag hade totalt glömt bort honom, "Guldgossen som försvann". Han utbildades vid Handels i Göteborg och blev sen bl.a. chefredaktör för Dagens Nyheter och Expressen samt erbjöds vd-jobbet på SR. Då gjorde han en del misstag och fick försvinna. Nu är han i rampljuset igen. Nog om denne göteborgare.

Under rubriken Ny forskning presenteras i regel sådant som vi som tror oss insiktsfulla redan visste, men det är alltid nöjsamt att få sina fördomar bekräftade. Mia Liinasson har i sin doktorsavhandling kunnat fastslå att "Självgoda genusvetare ogillar kritiker" (rubrik på artikel av Anette Lind, s. 31). "Karriärsugen politiker =lyckad" är rubriken på Anette Linds artikel om Patrik Öhbergs doktorsavhandling (ibid.), i vilken Öhberg hävdar att det finns flest karriärister i Miljöpartiet. Jag trodde att de flesta fanns hos Socialdemokraterna och numera hos Moderaterna, så där underkändes mina fördomar för en gångs skull. Under rubriken Debatt gisslas generalsekreteraren i Advokatsamfundet Anne Ramberg för "gammalt synsätt" m.m. Hon svarar bra på kritiken, tycker jag. Att hon extraknäcker som  kaffeflicka hos Kungen - det vet vi ju alla. Eller hur var det nu?

Nya språkröret för Miljöpartiet Åsa Romson, 39: "Jag vill återinföra friåret" (Intervjuartikel av Ulf Storm, s. 14). Åsa Romson är fil. kand. i svenska, teatervetenskap och retorik. Hon är också jur.kand. och doktorerar snart i miljörätt. Om jag orkar ska jag läsa hennes avhandling för att bedöma om den innehåller seriös juridik. Det brukar vara lite si och så med den saken i miljörättslig litteratur.

I övrigt är det förfördelade och könsbytare och allt möjligt som avhandlas i tidningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar