fredag 10 juni 2011

Miljöpartiet i Kyrkporten och Fas 3 i riksdagen

Miljöpartiet i Kyrkporten. För någon dag sedan fick jag Sollentuna församlings tidning Kyrkporten (3/6 2011 nr 3). Den är numera ett påkostat alster med många färgbilder. Jag är medlem i Svenska kyrkan. Däremot är jag inte medlem i det rödgröna Miljöpartiet. Omslaget till Kyrkporten fylls av ett tjusigt färgporträtt av språkröret Gustav Fridolin och citat från en intervju med Fridolin, som intervjuas i tidningen. Han tycker att kyrkan har en viktig roll i debatten om miljö- och klimatfrågorna. För min del är jag anhängare av en sekulariserad stat. Jag har alltid haft svårt för politiker som inte är namnkristna/namnmuslimer etc. Jag gör undantag för ett par som heter Göran: Hägglund och Persson, som båda verkar vettiga.

Fas 3 i riksdagen. De rödgröna och Sverigedemokraterna har tillsammans majoritet i riksdagen. De har begärt att regeringen ändrar reglerna om Fas 3 i socialförsäkringen. Det tycks råda viss förvirring bland s.k. experter om riksdagens rätt att själv besluta om reglerna. Jag kan berätta att Ylva Johansson har rätt, när hon hotar med lagstiftning i ämnet. Enligt 8 kap. 8 § regeringsformen kan riksdagen alltid ersätta regeringsföreskrifter med lagstiftning. (För kommentar se t.ex. Petrén-Ragnemalm, Sveriges grundlagar (Sthlm 1980) s. 198; bestämmelsen fanns då i 8:14.) En annan sak är att Jimmie Åkesson och hans Sverigedemokrater kanske inte är beredda att medverka till en så uppseendeväckande åtgärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar