tisdag 7 juni 2011

Kunglig nationaldag överstånden

Kunglig nationaldag. Kung Carl XVI Gustaf uppfyllde väl sina plikter som statschef på nationaldagen den 6 juni 2011. Han framförde sitt tal på Skansen i Stockholm på ett bra sätt. Men hans min var bister. Det är inte svårt att förstå varför. Han har varit offer för en personlig hatkampanj i massmedia. Det har som vanligt i sådana fall inte kortsiktigt spelat någon roll vad offret säger eller gör för att motverka kampanjen. Det torde vara utan motstycke att en regerande kung låter sig intervjuas i en sådan här situation. Det sägs från alla möjliga håll att det var fel av honom att ge intervjun. Men sett i ett längre historiskt perspektiv än en eller två mandatperioder för riksdagen är det kanske ändå inte så konstigt och felaktigt. I längre historiskt perspektiv är han något av en medborgarkung, på samma sätt som belgiernas kung. Det är inte så länge sedan ständerna valde hans anfader marskalk Jean Bernadotte till kronprins i det förminskade svenska riket. Det skedde 1810. För min del är jag likgiltig till om kungen vid ett eller annat tillfälle varit på nattklubb och där sammanstrålat med mer eller mindre lättklädda damer. I princip är jag sedan gammalt anhängare av republik, men jag bävar när jag ser tänkbara presidentkandidater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar