onsdag 6 juni 2012

Nämndemän och Ett Sverige för alla

Nämndemän i hovrätterna och kammarrätterna. Man brukade förr i juristkretsar klaga över att framstående jurister - särskilt domare och andra kvalificerade statstjänstemän - sällan eller aldrig framträdde i debatten, även när den gällde frågor där de besatt stor sakkunskap. Den offentliga debatten lämnades åt politiker och journalister och diverse andra mer eller mindre osakkunniga tyckare.

Nu har denna tendens brutits med besked angående en viktig principfråga i domstolsväsendet. Samtliga hovrättspresidenter, utom en, samt kammarrättspresidenterna har föreslagit att nämndemännen i hovrätt och kammarrätt avskaffas (SvD Brännpunkt 5/6 2012). Jag, som är sjuttiofyra år, hajade till när jag såg artikeln. För länge sedan brukade förmodligen sådana höga ämbetsmän tala med sin kamrat justitieministern om diverse detaljer i domstolsväsendet som borde korrigeras. Att skriva en debattartikel föreföll närmast otänkbart. Men så är det inte numera. Ett problem för skribenterna är att de dras direkt in i den politiska debatten på nationell nivå. Vad säger deras "naturlige" högste chef, Stefan Löfven, och hans justitieminister, vem det nu kan tänkas bli? Vad säger Stefan Löfvens rödgröna stödpartister, Jonas, Åsa & Gustav?

F.d. hovrättslagmannen jur.dr Olle Ekstedt, en känd dissident, har skrivit en i mitt tycke intressant kritik av de höga administratörernas förslag (SvD, nätuppl. Brännpunkt 20120606). Rubriken på hans artikel är Domstolscheferna vill offra rättssäkerheten. Jag delar inte Olle Ekstedts åsikter. Jag har alltid undrat vad nämndemännen har att göra i hovrätterna och kammarätterna samtidigt som jag för egen del varit minst sagt skeptisk till många jurister som jag träffat.

Ett Sverige för alla. Under den rubriken skriver Farman Sediq om svenskheten på Newsmill nationaldagen 6/6 2012. Han presenteras som debattör och föreläsare och är tydligen c:a tjugofem år gammal med irakisk-kurdiska rötter och kom till Sverige 1999. Av vad som sägs på nätet framgår att han genomgått en utveckling till nordeuropeisk inställning bl.a. när det gäller jämställdhet som jag tycker är sympatisk.

Sediqs text är lätt att förstå. Hans poäng är bl.a. att invandringen kommer att motverka en framtida brist på arbetskraft och entreprenörskap i Sverige. Och jag håller med om att språkkunskaper i många främmande språk är en tillgång i en globaliserad värld.

Även om Farman Sediq skriver förståelig svenska, skulle hans text vinna på en ordentlig genomgång i språkligt avseende. Större delen av min vetenskapliga produktion är på engelska och jag har alltid varit medveten om hur lätt det är att göra språkfel eller halvfel. Sediq får följa sin mammas exempel. Hon satt "hela nätterna" inte "nätterna lång" för att lära sig svenska. Många andra språkfel i hans text att förglömma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar