lördag 16 juni 2012

Nervös folkpartist i lördagsintervju; Mora-Nisse död

Lördagsintervju. I den s.k. lördagsintervjun i Sveriges Radio P1 (16/6 2012) var folkpartiledaren och utbildningsministern Jan Björklund intervjuperson. Han fick inga frågor om skolan och utbildningen i övrigt. Det mesta kretsade kring förmåner till invandrare och inte minst regeringens uppgörelse med Miljöpartiet om sådana förmåner. Det var tyvärr en ensidig intervju.

F.d. majoren Björklund hade inte någon bra storstridsdag. Han avslutade få meningar och snärjde in sig i diverse till synes oklara resonemang. Ett geléjellon. Folkpartiet har nyligen lagt fram ett antal rimliga förslag på invandringsområdet. De har i vederbörlig ordning sablats ner av de rödgröna och inte minst av framgångsrika politiska entreprenörer med invandrarbakgrund.

Jag tyckte till slut synd om Björklund, som verkade vara livrädd. Det ska ha gått långt, när jag tycker synd om en ledande politiker.

Mora-Nisse död. Mora-Nisse Karlsson (1917-2012) har avlidit idag på morgonen, 94 år gammal. Han var min barndoms dominerande skidåkare. Han vann Vasaloppet nio gånger och vann OS-guld 1948. Han var gift med en kvinna från min hemstad Nyköping. Han var länge organisatör av Vasaloppet. Jag samtalade vid något tillfälle med honom. Må han vila i frid efter ett långt och framgångsrikt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar