tisdag 5 juni 2012

Västervik och Nationaldag

Västervik. Fredag till söndag 1 - 3 juni 2012 gjorde min fru och jag en liten semestertripp till Västervik, trots att vi båda är ålderspensionärer och sålunda har ständig semester. Det ösregnade när vi for hemifrån och det ösregnade när vi kom hem. Lördagen den 2 juni var vädret trots allt någorlunda. Västervik ligger som bekant utsträckt på södra stranden av Västerviken, med en mindre del mittemot på norra sidan. Staden liknar såtillvida världskrigets Stalingrad (nu Volgograd) som ligger utsträckt längs Volga. I motsats till Stalingrad är Västervik en semesteridyll. Centrala staden består av måttligt höga trähus från 1800-talet och en del jugendbyggnader från sekelskiftet 1900. Vädret var det normala i denna sjöstad: regnigt och en blåst som för oss klena landkrabbor framstår som ständig orkan piskar en vandrare i ansiktet. På det sättet påminner staden om tyska Kiel.

Vi åt gott på en välbesatt restaurang som heter The Brigg första kvällen och hade en trevlig pratstund med med ägaren som är svenskamerikan. På lördagskvällen åt vi fin festmåltid på vårt hotell - Stadshotellet. I båda fallen var portionerna gigantiska mätt med stockholmsmått. Det gäller också en s.k. lunchsmörgås på ett enklare ställe på lördagen.

Västervik har ett rejält museum. Men det visade sig vara lite av en besvikelse för det var bara delvis öppet p.g.a. ombyggnad. Jag blev trött på de många modellerna av västerviksskutor från 1800-talet. Däremot saknade jag uppgifter om stadens medeltida historia. Staden är grundad av kung Erik av Pommerns ett par år innan han fick trassel med Engelbrekt och hans dalkarlar m.fl. Staden låg då längre in i viken än nu.

Nationaldagen. I morgon onsdag, 6/6, är det Sveriges nationaldag, den som tidigare kallades Svenska flaggans dag. Nationaldagen har inget särskilt fäste i svenska hjärtans djup. De egentliga nationaldagarna i Sverige är Första maj (Partiets dag - Arbetarklassens stora helgdag) och Midsommarafton, samt i viss mån det för mig alltid utomordentligt jobbiga Valborg. Men ändå ber jag att få önska mina läsare "Fin Nationaldag" eller vad det heter.

Idag, tisdag, har jag köpt djupfrysta salladsgrönsaker på Konsum inför en promenadtantssammankomst som min fru ska ordna i början av nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar