fredag 14 september 2012

Motanfall och sega strukturer

Motanfall. Stefan Lindskog f. 1951 är justitieråd i Högsta domstolen sedan 2008. Han är jur.dr och docent i civilrätt. I senaste numret av Svensk Juristtidning (2012 s. 587) går han till motanfall mot ett par andra jurister som i tidskriften kritiserat en dom i HD som han varit med om att besluta. Jag vet inte säkert, men jag tror att det är unikt att en domare i högsta instans på detta sätt försvarar domstolens ståndpunkt i ett krångligt fall av tolkningen av en processregel (i detta fall 13 kap. 3 § rättegångsbalken).

Sega strukturer. Under rubriken Sega strukturer i svensk rättskultur recenserar professor Kjell Åke Modéer professor Ulf Bernitz' senaste bok, som har titeln Europarättens genomslag (387 s. Norstedts: 2012). Det är en antologi av uppsatser som Bernitz tidigare publicerat i olika tidskrifter. Jag har inte läst boken, men väl flera av uppsatserna. Det är en mycket väl genomarbetad recension som Kjell Åke Modéer har publicerat (Tidskriften Respons 2012 nr 4 s. 22).

Modéer påpekar att Bernitz har eurocentriskt perspektiv, trots att han som bekant är väl bevandrad i amerikanskt rättsligt tänkande. Han har också gått in för en gemensam europeisk civillag - ett projekt som jag har svårt att tro på, givet bl.a. svårigheterna att skapa en gemensam nordisk civillag.

Modéer berör i sin recension inte att de politiska förhållandena ändrats i Sverige under efterkrigstiden. Socialdemokratin är för närvarande inte lika dominerande som den var under Tage Erlanders och Olof Palmes tid som statsminister. Jag har svårt att tro att S-ordföranden Stefan Löfven skulle tala om EU-domstolen som Ulf Bernitz' lekstuga på samma sätt som Olof Palme talade om Strasbourgdomstolen som Gustaf Petréns lekstuga. Att f. statsministern Ingvar Carlsson först i sina memoarer berättar att han länge varit anhängare av EU, men hållit tyst med det, är anmärkningsvärt och Kreml-betonat liksom en hel del annat i Sverige.

Slutligen vill jag tillägga att när jag läser något som Ulf Bernitz har skrivit om EU-rätten så tror jag mig utan vidare förstå vad saken gäller. När jag läser vad en del av hans efterföljare har skrivit är jag ofta helt förvirrad. Det är måhända ett åldersfenomen.

Fotnot. Kjell Åke Modéer och Ulf Bernitz benämns båda seniorprofessor. Är det en ny titel för prof.em.?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar