söndag 23 september 2012

Sven Otto Littorin och vinmonopol

Sven Otto på banan igen. Jag har tyckt synd om f. arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin f. 1966 som så plötsligt tvingades avgå sommaren 2010 och senare helt ynkligt vistades i en liten lägenhet i London utan både familj och jobb.

Han har nu enligt Dagens PS! 21/9 2012, som citerar Sydsvenskan, fått tidsbegränsat arbete hos Region Skåne med 45.000 kr i månaden för halvtid. Grattis Sven Otto! Tiden läker alla sår, ska du se!

Provätning. Min fru och jag var idag på eftermiddagen  på en restaurang och provåt inför ett jubileum. Mer därom när jubiléet ägt rum.

Vad lite man vet om viner och monopol. Jag såg härom dagen annonser om direktimport av viner till privatpersoner. Jag fick plötsligt klart för mig att det finns ett antal företag inom EU som sysslar med vinförsäljning direkt till privatpersoner i bl.a. Sverige och att verksamheten är förenlig med svensk lag. Men som vanligt får man se upp. Vinerna är inte alltid särskilt bra och billiga, säger kritiker. Det är tydligen som med Experts konkurs-utförsäljning.

Skenbara skatteproblem (S). Socialdemokraternas skatteutredare Leif Pagrotsky har djärvts föreslå att Alliansens skattesänkningar för vanliga skattebetalare skall bestå. Vidare skall bolagsskatten sänkas. Blivande S-finansministern Magdalena Andersson har redan gjort invändningar. I enlighet med det s.k. Mitt Romney-teoremet spelar Pagrotskys utredning och Anderssons invändningar dock ingen som helst roll för valutgången 2014.

Skenbart demokratiproblem? SD-ordföranden Jimmie Åkesson deltog i tv-programmet Debatt härom kvällen. Programledaren avbröt honom i ett kör. Det gör hon inte med andra riksdagspartiers partiledare. Men inte heller detta har den minsta betydelse för utgången av valet 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar