fredag 30 november 2012

Call girl och Annie Lööfs toppbetyg

Filmen Call girl. I tisdags kväll såg min fru och jag filmen Call girl på Sollentuna Bio. Det är en liten hemtrevlig familjeägd bio med flera salonger. Publiken bestod till stor del av pensionärspar.

Filmen blev något av en besvikelse. Av skriverierna om den hade vi fått uppfattningen att filmen skulle ge en bred skildring av den s.k. bordellhärvan som briserade 1976. Det skulle vara en så kallad dramadokumentär om hela affären. Så var inte fallet. Filmen koncentrerade sig på de två stackars flickor i de nedre tonåren som utnyttjades av samhällets toppar, inklusive justitieministern. Medan bordellmamman Doris Hopp såvitt jag förstår var porträttlikt framställd av Pernilla August, var justitieministern inte alls porträttlik. Han hade ljust helskägg, men i verkligheten mörk mustasch. Olof Palme och Thorbjörn Fälldin var någorlunda porträttlika. Nog om detta.

I filmen antyddes att Olof Palme varit kund hos Doris Hopps bordell. Det är inte underligt att Olof Palmes söner är upprörda. Olof Palme har så vitt jag vet inte tidigare påståtts vara kund. Hans fel har varit att han i riksdagen i orimliga ordalag påstått att uppgifterna om justitieministern och centerledaren Thorbjörn Fälldin som bordellkunder varit helt felaktiga, när han i själva verket hade skriftlig information från polisen som angav att uppgifterna var sanna. Olof Palmes uppträdande i riksdagen må vara förkastligt, men det är trots allt något annat än att han själv var bordellkund!

Vilken premiärminister i ett demokratiskt land skulle f.ö. ha velat påstå att hans/hennes justitieminister och oppositionens ledare ljög, när de enständigt hävdade att de inte var bordellkunder.

För mig är det allra mest intressanta om det idag, 2012, finns motsvarande bordeller här i Stockholm. Jag vet ingenting om det, men jag tror att det är så. Trots alla samhällsförändringar sedan 1960- och sjuttiotalet.

Lööfs toppbetyg. Centerledaren Annie Lööf hade tydligen toppbetyg i gymnasieskolan. S.k. politiska experter säger att det skulle kunna läggas henne till last i politiken. Om de har rätt är det typiskt för Sagolandet. Tänk om hon också har toppbetyg i sin jur.kand.examen. Då är hon politiskt död!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar