torsdag 3 mars 2011

Assange, Reinfeldt + (MP) och Music Freedom Day

Engelska Sex Offences Act 2003. Leif G W Persson omtalade i tv i tisdags att professor Suzanne Wennberg påpekat för honom att England numera har en sexbrottslagstiftning som är mycket lika den svenska. Den tillkom 2003 (Sexual Offences Act). Suzanne Wennbergs påpekande är lärorikt. Jag har tidigare hävdat - senast 10/2 2011 - att den europeiska häktningsordern mot Julian Assange strider mot ordre public. Därvid syftade jag inte minst på att de svenska sexualbrottsföreskrifterna skilde sig avsevärt från de engelska, vilket jag trodde var fallet. Jag hade inte läst på ordentligt, när jag uttalade mig. Men det betyder inte att jag ännu är helt övertygad om att jag har fel om ordre public. Frågan är om en så ingripande åtgärd som en europeisk häktningsorder ska användas i detta fall. Assange har så vitt jag förstår förklarat sig villig att låta sig förhöras i England. Det fanns också tillfälle att förhöra honom då han var frihetsberövad i Sverige. Det ska bli spännande att se hur det går i detta mångbottnade ärende. Det senaste är att advokatsamfundet utreder Assanges advokat i Sverige, Björn Hurtig. Frågan är om han lämnat medvetet vilseledande uppgifter till den engelska domstolen.

Reinfeldt försöker permanenta sin maktställning. Statsminister Fredrik Reinfeldt försöker slå flera flugor i en smäll. Regeringen gör upp med miljöpartiet i viktiga frågor om asylpolitiken ("Ramöverenskommelse mellan regeringen och Miljöpartiet de gröna om migrationspolitik", 2011-03-03). På så sätt kan han hindra sverigedemokraterna från inflytande. Samtidigt, och det är nog minst lika viktigt ur partipolitisk synpunkt, kan han fånga in miljöpartiet och därmed splittra de rödgröna och se till att (FP) och (KD) hänger med i Alliansen. Då spelar det mindre roll att sverigedemokraterna troligen får en del ökat stöd. Socialdemokraterna får dessutom svårt att gå emot en human asylpolitik. Hur överenskommelsen kommer att uppfattas av andra EU-länder vet vi inte.

Music Freedom Day. Idag är det Music Freedom Day. Läsarna kanske kommer ihåg att de upproriska studenterna på Himmelska fridens torg jämt och ständigt spelade Internationalen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar