torsdag 10 mars 2011

Juholt och Jämtin, två (S)?

Socialdemokraternas valberedning har nu enhälligt presenterat sina kandidater till posterna som partiordförande och partisekreterare. Partiordföranden in spe Håkan Juholt f. 1962 har svarat på en hel del frågor på en presskonferens som just avslutats och som sänts på nätet av Sveriges Radio. Partisekreteraren in spe Carin Jämtin f. 1964 sade också några ord. Juholt sitter i riksdagen. Det gör inte Jämtin. Båda har verkat länge i politiken. Även om de avskyr en sådan etikettering så står de till vänster om mitten i partiet. Det kan förmodas att socialdemokraterna kommer att sluta upp kring de båda kandidaterna. Det skulle inte alls förvåna mig om valet sker enhälligt eller nästan enhälligt på partikongressen.

Nu i efterhand kan det sägas att valberedningens val av Juholt inte borde ha förvånat oss som försöker följa det politiska maktspelet. Han var biträdande partisekreterare, men har ju konstigt nog inte förknippats med valnederlaget för socialdemokraterna i valet 2010. Carin Jämtin har heller inte förknippats med valnederlaget.

I sakfrågorna sade Juholt, som man kunde vänta sig, nästan ingenting på presskonferensen. Men det står klart att han kommer att spela hårt på solidaritetstemat, som ska förenas med tillväxt. Juholt har lätt för att tala. Han framför sina åsikter på ett övertygande sätt.

Som jag tidigare har sagt på min blogg, finns det goda chanser för den rödgröna sidan i politiken att återkomma till makten, bl.a. av demografiska skäl. Att det rödgröna samarbetet just nu anses dött, tror jag mest är ett önsketänkande hos alliansanhängare. Vi vet inte heller hur hållfast Alliansen och SD är.

Som jag tidigare har berättat har jag anmält mig som åhörare till den socialdemokratiska partikongressen. Det skall bli intressant att se både vad som händer och inte händer. Vidare blir det intressant att i någon mån kunna insupa atmosfären.

Det finns all anledning att i fortsättningen arbeta för att den praktiska tillämpningen av det svenska valsystemet i valet 2014 i möjligaste mån sker så, att olika röda avarter i 2010 års val förhindras; det gäller särskilt de nya svenskarnas röstning (jfr Jämtins uttalanden på presskonferensen om var (S) haft framgångar).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar