lördag 5 november 2011

Ana Gina och Melodifestivalen; Tänk om... och så Punsch

Antisemitism. När staten Israel bildades 1948 var tongivande svenska Socialdemokrater mycket positiva till den nya staten. Det israeliska arbetarpartiet, som dominerade politiken i Israel, hade starka band till det svenska Socialdemokratiska Arbetarepartiet. De flesta andra svenska politiker av någon betydelse var också positiva till Israel. Omvärldens inställning till Israel har som bekant ändrats sedan dess. Den palestinska befolkning som fördrevs eller flydde från sina bostäder i den nya staten var av naturliga skäl fientligt inställd till Israel och israelerna.

En mycket ung programledare i den svenska statstelevisionen, Gina Dirawi f. 1990, skall tillsammans med andra leda det populära tvprogrammet Melodifestivalen. Hon har palestinska rötter, men är född i Sverige. Hon bloggar under signaturen Ana Gina. På sin populära blogg har hon vid olika tillfällen jämfört Israel med Hitlertyskland och judarna med nazisterna. (Jfr art. 4/11 2011 av Axess' chefredaktör Johan Lundberg på Newsmill och journalisten Anna Ekströms blogg 'namanula', 2/11 2011.) Lundberg anser att Gina Dirawi har diskvalificerat sig för melodifestivaluppdraget genom sina skriverier på bloggen. Det anser inte den pensionernade mellanösternkorrespondenten Gunnel Werner och inte heller Mats Svegfors.

För min del har jag lite svårt att se att Ana Gina kan diskvalificeras. Men samtidigt uppstår frågan om någon på allvar skulle kunna tänka sig att en svensk eller svenska - kanske med judiska rötter - som på sin blogg framför stark kritik mot staten Palestina och palestinierna skulle komma i fråga som programledare. Jag tror att det är fullständigt uteslutet. Jag undrar förstås också hur rekryteringen till televisionen av Gina Dirawi har gått till. Undra kan vi vanliga människor alltid. Tills vidare är det väl också tillåtet att framföra sin undran offentligt, antar jag.

Tänk om.... Jag skäms att berätta det. Men det var av en ren tillfällighet som jag blev medveten om antologin Tänk om... Nio essäer om historien som den kunde ha blivit. Stockholm 2003. Boken innehåller kontrafaktisk historieskrivning. Jag har nu köpt ett fint exemplar för en billig penning från ett välskött antikvariat i Varberg. Boken har skrivits av kändisar som Kristian Gerner och Dick Harrison för att nämna två av författarna. Jag skall läsa boken och återkomma med reflexioner.

Punsch. Igår kväll drack jag ett litet, litet glas punsch hemma hos mamman till ett par av Sveriges allra mest kända personer. Vi åt också en mycket god middag som hon lagat. Nä, jag skålade inte med drottning Silvia, om ni trodde det. Undra kan ni vanliga människor alltid. Tills vidare är det väl också tillåtet att framföra sin undran offentligt, antar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar