söndag 25 december 2011

Kungens jultal och Tage Erlanders Dagböcker 1961 - 1962

Kungens jultal i radio och tv. Kung Carl XVI Gustaf höll sitt traditionella jultal i tv idag på Juldagens eftermiddag. Kungen framförde talet på ett bra sätt. Innehållet var också bra. Inte minst var hänvisningen till den förste av den Bernadottska ätten på sin plats. Väldigt många av Sveriges innevånare är okunniga om landets historia. Likaså var påpekandet att kungafamiljens resor utomlands har betydelse för Sverige på sin plats. Kungens tack till dem som visat stöd för honom och hans familj verkade komma från hjärtat.

Tage Erlanders dagböcker 1961 - 1962. Jag fick som vanligt den senast utkomna delen av Tage Erlanders dagböcker i julklapp. Volymen omfattar denna gång två år. Det är en viktig kulturgärning som Tage Erlanders son, professor Sven Erlander f. 1934, utför, när han dechiffrerar och ger ut faderns dagböcker. Som vanligt började jag genast att läsa dagboksvolymen. Jag hoppas kunna kommentera några punkter i innehållet inom kort. En sökning på nätet ger vid handen att dagböckerna numera inte alls nämns eller nämns mycket kortfattat i de ledande tidningarna. Det beror nog bland annat på att händelserna som Tage Erlander refererar till ligger så pass långt tillbaka i tiden att dagens skribenter inte har någon personlig relation till dem.

För min del var jag i militärtjänst på Dalregementet, I 13, när Dag Hammarskjöld omkom. Jag minns att regementschefen ville sätta krusflor på fanorna vid minnesstunden. Men hans expeditionsunderofficer påpekade att detta enligt reglementet - "TjRK" - endast skulle ske då konungen eller drottningen avlidit. Så överste Hjelm avstod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar