fredag 30 december 2011

Leif Persson, Juholt & Waidelich, Alliansledarna och Tage Erlander

Leif G W Persson. Professor Leif G W Persson, en av landets mesta kändisar, var vinterpratare i Sveriges Radios P1 nu på eftermiddagen. Jag känner honom inte och jag har aldrig träffat honom. Jag har hört honom en enda gång i verkligheten.
Jag vill minnas att det var på Bokens dag i Örebro för rätt många år sedan.

Jag känner en stark valfrändskap med Leif G W Persson. Inte så mycket när det gäller det publikfriande tramsandet som hör till kändisskapet, utan när det gäller innehållet i vad han säger och den referensram som han har. Det beror nog delvis på att vi båda är produkter av samma utbildningssystem. Persson är lite yngre än jag, men ändå är det så. Jag har medelklassbakgrund och kommer från en småstad, han har i princip arbetarbakgrund och kommer från Stockholm. Men det spelar ingen roll.

Som kändis var Leif G W Persson djärv då han vågade göra reklam för Europeiska Unionen. Som svensk kändis ska man som bekant vara motståndare till unionen på det där näpet orealistiska sättet som egentligen bara klär unga vackra kvinnor. Om ens dem.

Håkan Juholt och Tommy Waidelich. Jag känner ingen sådan valfrändskap med de ledande socialdemokraterna Juholt och Waidelich. Men jag har förståelse för en del av det som de säger i debattartikeln Klyftor hotar sammanhållningen på Brännpunkt i Svenska Dagbladet idag den 30 december 2011. Men samtidigt är jag kritisk. De säger exempelvis inte ett ord om den stora invandringen och de ökade klyftor som den kan antas medföra. Vidare vädjar de lite väl öppet till den traditionella 'kungliga svenska avundsjukan'. Annat att förtiga.

Reinfeldt, Björklund, Lööf och Hägglund. Juholt och Waidelich polemiserar förmodligen mot den framtidskommission med fyra underkommissioner som alliansregeringen har tillsatt den 16 november 2011. Framtidskommissionen har haft sitt första sammanträde den 20 december. Den har redan blivit föremål för kritik. Kommissionen skall redovisa sitt arbete i mars 2013. D.v.s. i god tid före valet 2014.

För min del har jag inte satt mig in i detaljerna. Men jag kan hålla med Bo Ekman, när han kritiserar kommissionen i DN 30/12 2011. Han tycker att det hela är alltför "pompöst". Ekman är också ambitiös nog att ge ett alternativ i fyra punkter till en framtidskommission. Det är inte jag. Som bäst ser jag kommissionen som en sysselsättningsfrämjande åtgärd för diverse ekonomer och statsvetare och sociologer. Ledamöter i huvudkommissionen är de fyra partiledarna och tio andra personer. Alla utom två, Lööf (28) och Saatchi (32), är fyrtio år eller äldre. Kommissionens huvudsekreterare är född 1971.

De fyra underkommissionerna har utredningsområden som delvis överlappar varandra. Syftet med fyra underkommissioner är att var och en av partiledarna skall ha en underkommission att vara ordförande i.

All erfarenhet talar för att en sådan här framtidskommission blir ett kostsamt misslyckande.

Tage Erlander. Jag fortsätter att läsa den senast utkomna delen av Tage Erlanders dagböcker och ska försöka återkomma till den så snart som möjligt. Jag kan inte påminna mig att jag har sett Tage Erlander i verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar