söndag 4 december 2011

Socialdemokratiskt förtroenderådsmöte. Ett års bloggande.

Socialdemokratiskt förtroenderådsmöte. Under lördagen och söndagen höll Socialdemokraterna sitt årliga förtroenderådsmöte. 120 framstående socialdemokrater från hela landet representerade partiet på mötet. Partiordföranden höll igår, lördag, ett tal som möttes med applåder. Ledarskribenten i Aftonbladet Katrine Kielos f. 1983, som är ekonom, har skrivit en lång ledare med anknytning till talet (AB på nätet 4/12 2011.). I ledaren beskriver hon också konspirationen inom partiet mot Juholt på ett sätt som jag inte tänkt på. Kielos menar, att Mona Sahlin ligger bakom herrar Östros' och Österbergs försök att störta Juholt. Man får anta att hon som framstående socialdemokratisk journalist har goda källor, när det gäller konspirationen.

Kielos anser att förtroenderådets beslut att partiet skall arbeta för att staten uppställer ett sysselsättningsmål är bra. Det kan förmodligen alla politiker i princip hålla med om. Men frågan är förstås hur man skall nå målet. Kielos kommenterar inte förtroenderådets beslut om en plan för statliga investeringar. Det befinner sig också på ett så pass skissartat stadium att det är svårt att kommentera.

Som Kielos påpekar har den ekonomiska krisen sedan 2008 mot förmodan inte varit till socialdemokratiska partiers fördel i Europa. Hon ger exempel från olika länder. Enligt Kielos är boten mot detta en "pragmatisk" socialdemokrati. Såvitt jag förstår förordar hon att Socialdemokraterna skall lägga sig närmare mittfåran i den svenska politiken än vad Håkan Juholt ansett vara riktigt. Hon tycks mena att mer mittenbetonade krafter bör framträda och att de inte bör ägna sig åt maktkonspirationer inom partiet, utan i stället delta i nedkämpandet av den borgerliga alliansen.

Kielos anser vidare - i anslutning till vad Juholt sagt i sitt tal - att Socialdemokraterna "måste skola in en ny generation som kan formulera en ny socialdemokrati". "Då kan inte partiordföranden varje gång missa att tala om feminism, miljö, främlingsfientlighet och hela omvärlden." Men allt detta är ju allmängods. Alla partier talar om att engagera unga i partiet, feminism och så vidare. För min del har jag tidigare på min blogg (17/11 2011) noterat att inte en enda invandrare har placerats i Socialdemokraternas nyligen utsedda programkommission. Det är mycket möjligt att jag har fel, men jag tror inte att den saken har kommenterats på något annat ställe i media. Jag tror mig ana att frågan är problematisk för Socialdemokraterna liksom för andra partier. Den eller de som utses kan ställa till problem.

Katrine Kielos förordar inte uttryckligen skattehöjningar  i denna ledare, vilket kanske är värt att notera. Som slutkläm angriper Katrine Kielos finansminister Anders Borg för skattesänkningar. Omedelbart dessförinnan uttalar hon sig på ett sätt som närmast skulle kunna tolkas som att hon önskade att Göran Persson skulle återkomma som ledande (S)-politiker. Om tolkningen är riktig är det anmärkningsvärt.

Ett års bloggande. Jag har nu i början av december 2011 bloggat regelbundet i ett år. Denna sysselsättning har gett mig en viss tillfredsställelse. Vi får se om jag har tid och ork att fortsätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar