fredag 20 januari 2012

Håkan Juholt och Socialdemokratin

Juholt och Socialdemokratin. Håkan Juholt skall tydligen sitta kvar som ordförande för Socialdemokraterna, trots den starka kritik mot honom som har kommit till uttryck inom och utom partiet. Enligt en nyhetsflash på nätet, vars tillförlitlighet jag inte vet något om, skulle 14 i den socialdemokratiska toppen ha röstat för kvarsittning och 12 röstat för avgång.

Det förefaller riktigt som Håkan Juholt säger, att han har stort stöd inom partiet ute i landet. De aktiva socialdemokraterna i landsorten har liksom andra framstående landsortspolitiker en aversion mot Fjollträsk som mycket väl kan ta sig uttryck i stöd för Oskarshamnssonen Juholt. Man får inte heller glömma att ett byte av partiordförande kan leda till andra förändringar på central nivå. Centralt placerade socialdemokratiska politiker kan ha anledning att fråga sig vad ett byte av partiledare innebär för just dem personligen. Inte minst i dessa vargatider då landshövdinge-, generaldirektörs- och ambassadörsstolar är beroende av ädelmodet hos Fredrik, Calle och deras småsyskon.

Jag hyser två förhoppningar. Den ena är att det svenska politiska landskapet mer långsiktigt har förändrats i en mer frihetlig, demokratisk, riktning genom att Socialdemokraterna förvandlas till ett parti bland andra. Den andra är att Socialdemokraterna internt och externt börjar diskutera politikens innehåll på ett mer förutsättningslöst sätt, utan de begränsningar som maktpartitraditionen länge har medfört. Pragmatisk diskussion behövs. Att instinktivt, tjurigt, säga nej till det ena eller andra förslaget - t.ex. europakten - duger för ett sekteristiskt kommunistparti som Vänsterpartiet, men inte för ett stort demokratiskt parti. Därmed inte sagt att jag personligen är säker på att Sverige ska ansluta sig till denna pakt, när den så småningom får sin definitiva text. Jag tycker uppriktigt sagt att det är underligt att länder som inte infört euron skall ansluta sig till en pakt som är särskilt avsedd för euroländerna. Det är principen om pragmatism jag hyllar. (Men när det gäller den personliga friheten är jag  inte pragmatiker [jfr min blogg 19/1 2012]).

PS! 21/1 2012 kl. 13.55. Det uppges nu att Håkan Juholt skall avgå kl. 15.00 idag och att han tillfälligt skall ersättas av Carin Jämtin. Radions s.k. lördagsintervju i P1 var ersatt med ett samtal med fyra framstående socialdemokrater. Mitt intryck var att flera av dem tyvärr inte är beredda att föra en sådan öppen diskussion om politiska frågor som jag har efterlyst. Jag tyckte att Marita Ulvskog anmärkningsvärt nog kom närmast en modern socialdemokrati utan starka låsningar till en gången tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar