tisdag 24 januari 2012

Ordförande Morgan?

Socialdemokratisk partiordförande. F.d. statsrådet (folkhälsominister), riksdagsledamoten och trebarnsfadern Morgan Johansson f. 1970 har tillkänna givit att han är beredd att bli Socialdemokraternas partiordförande om han blir tillfrågad. Min favorit är Mikael Damberg, men han har som bekant sagt nej. Det hedrar Morgan Johansson att han säger ja. Såvitt jag vet är Morgan Johansson den ende hittills som gjort det (jfr min blogg 23/1 2012). Morgan Johansson bedöms tillhöra vänsterflygeln i Socialdemokraterna (se t.ex. nt.se idag). Han har avslutad akademisk utbildning (fil.kand.) och har arbetat som journalist. Jag vet mycket lite eller snarare ingenting om Johanssons politiska arbete och nätverk. Johansson är ordförande i riksdagens justitieutskott. För den posten krävs inte juristutbildning. Det är bara för posten som justitieminister som juristutbildning är nödvändig.

Jag anser fortfarande att det är mycket egendomligt om socialdemokraterna skulle hämta sin nya ordförande utanför riksdagen. Det skulle betyda att ingen i riksdagens största partigrupp skulle anses tillräckligt kompetent för uppgiften. Och hon eller han skulle inte kunna delta i riksdagens debatter förrän efter valet 2014. Under tiden skulle massmedias gunstlingar Jonas Sjöstedt, Gustav Fridolin och Åsa Romson kunna härja fritt på vänstersidan i riksdagen. Och "fascistledaren" Jimmie Åkesson skulle kanske kunna lägga ytterligare en västknapp till sin gentlemannaframtoning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar