tisdag 20 mars 2012

Respons - Ingen S-förnyelse - Romers rösträtt

Tidskriften Respons. Jag  provprenumerar på tidskriften Respons som innehåller  recensioner av vetenskaplig litteratur främst på det humanistiska området. Jag har hunnit läsa en hel del i det första numret (Mars 2012 nr 1). Chefredaktör är den kände journalisten Kaj Glans. Flertalet recensenter i Respons återfinns sedan gammalt på högersidan i kulturlivet, men det finns också en del kända renegater från vänstersidan.

Recensionerna är genomgående betydligt mer kritiska än vad jag uppfattar som vanligt på tidningarnas kultursidor och i de vetenskapliga tidskrifter som jag läser. De är därför roliga att läsa för en gammal kritisk man som jag. Det ska bli intressant att följa fortsättningen, om nu fortsättning följer!

Professor Ulf Bjereld i statskunskap har redan hunnit kommentera det första numret på http://ajour.se/ den 11 mars 2012. Han är positiv till Respons men menar att tidskriften borde publicera mer material på nätet. Jag håller med honom i det mesta han säger, men tycker att Ulf Bjereld tar alltför lätt på det ekonomiska problemet med gratis nätpublicering.

Ingen socialdemokratisk förnyelse. Fredagen den 24 februari 2012 förutspådde jag på denna blogg att den socialdemokratiska förnyelsediskussionen var ett avslutat kapitel i och med att Stefan Löfven utsetts till partiordförande och partiet sannolikt återtar hegemonin i svensk politik. Nu har en framstående socialdemokrat, Daniel Färm, skrivit en lång artikel på samma tema med rubriken S förnyelse hotas av opinionsframgångarna (Newsmill 20/3 2012). Det är trevligt att få sina fördomsfulla åsikter bekräftade av andra debattörer. Men samtidigt är det oerhört skrämmande om vi har rätt.

Akademisk okunnighet. I ett samhällsprogram i radions P1 idag påstod en forskare i Umeå att romerna i Sverige inte fått rösträtt förrän på 1960-talet. Det är förstås felaktigt. Problemet var förmodligen att romerna förr i tiden inte var bofasta och därför inte kom att upptas i röstlängderna även om de var svenska medborgare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar