torsdag 15 mars 2012

Surrogatmödrar, Teneriffa, Socialdemokrater m.fl., Kreuger och Korruption

Surrogatmödrar och annat ursvenskt. Ibland är det skönt att få slippa fosterlandets alla väsentliga frågeställningar och problem. I söndags återvände jag från en vecka på Teneriffa, som jag aldrig besökt tidigare. Våren var tydligen sen i år, men det var trots allt varmt som en normal sommardag här hemma. Vattnet i havet var rätt kallt och min fru som brukar símma en eller annan kilometer [Sic!] varje dag fick nöja sig med ett antal hundra meter i bassänger. Den väldigt stora papegoj/djurparken var sevärd.

Förutom Socialdemokraternas förväntade återkomst till sin självklara plats vid maktens köttgrytor är tydligen det största problemet i Sverige just nu frågan om surrogatmödraskap. (V) och (KD) har plötsligt funnit varandra i denna fråga. De säger båda klart (?) nej till en utredning. Jag tycker att det är en sorts motsvarighet i miniatyr i vårat Lagom-idyllien till de beryktade striderna i Weimartyskland, där nazister och kommunister stred mot varandra på gatorna, men konvergerade i sitt hat mot den demokratiska republiken.

Jag ska försöka att avstå ifrån att kommentera frågan om surrogatmödraskap i sak. Den tillhör den typ av frågor som är viktiga för ett antal människor, men som inte lämpar sig för mina kommentarer.

Ivar Kreuger. Jag har läst flitigt i en av de senaste böckerna om finansmannen Ivar Kreuger (1880-1932) under min vistelse på Teneriffa. Det är en vetenskaplig framställning, som jag ska återkomma till så snart som möjligt.

Professor Bo Rothstein gratuleras! Jag ber att få gratulera professor Bo Rothstein, den framstående professorn i statskunskap vid Göteborgs universitet. I tidskriften Universitetsläraren 2012 nr 3 s. 4-5 redovisas ett stort EU-projekt angående korruption som professor Rothstein ska leda. Rubriken lyder: 60 forskare i 16 länder ska belysa korruptionsbekämpning. Jag hoppas förstås att Rothstein är lika kontroversiell som han var förr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar