lördag 13 oktober 2012

Estelle, Mo Yan och andra hemskheter

Estelle avprickad. Världsnyheten först, om man läser Svensk Damtidning. Tidningen meddelar oss läsare H.K.H. Prinsessan Estelles hemliga (?) smeknamn i familjekretsen.

Smeknamnet sägs vara Pricken. Framtida undersåtar varnas dock för att tilltala drottning Estelle med hennes smeknamn, när hon uppstigit på tronen och på allmän begäran förklarat sig enväldig. Hon kan rentav ha antagit kinesisk härskarteknik.

Mo Yan nobelpristagare. Den kinesiske författaren Mo Yan, 57, får 2012 års nobelpris i litteratur. Egendomligt nog finns tre böcker av honom på svenska. De är utgivna på ett litet förlag som heter Tranan. Mycket, mycket, få i det svenska kulturlivet har läst något av Mo Yan. Men det spelar ingen roll för mig. Mo är regimtrogen, men skriver om de förhoppningsvis välkända hemskheterna i det förflutna och i det nuvarande kinesiska samhället, ett samhälle som alltid för oss utomstående kammarlärda i huvudsak präglats av dels läskigt grym diktatur, dels filosofiska djupingar.

Jag har aldrig haft någon längtan efter att besöka Kina (eller Japan). Det är numera en lycka, för nu kan jag det inte av hälsoskäl. Jag kommer heller inte att läsa något av Mo utöver det som publicerats i tidningarna. Det kan tilläggas att jag har full förståelse för Mo Yans starkt kritiserade "fega" attityd i dissidentfrågor. Vem vill bli torterad och dödad? Jag vill det inte.

Fredspriset till EU. Nobels fredspris, det andra kontroversiella pris som Alfred Nobel instiftade, har tillfallit Europeiska Unionen. Detta har naturligt nog föranlett ett röd-grönt ramaskri. Det skall bli intressant att se vilket ramaskri som låtsasnobelpriset - ekonomipriset - föranleder när det tillkännages på måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar