tisdag 23 oktober 2012

Påtvingad tacksamhet - nej tack!

Påtvingad tacksamhet. Salar Rashid har skrivit en artikel på SvD Opinion den 18 oktober 2012 med rubriken Påtvingad tacksamhet ett sätt att förminska. Salar Rashid är socialdemokratisk ledamot av Stockholms kommunfullmäktige.

Salar Rashids huvudtes, sådan jag uppfattar den, är, att det svenska majoritetssamhället förtrycker invandrare genom att kräva att de ständigt skall vara tacksamma mot majoriteten, trots att vederbörande är en hårt arbetande person. Av slutet på artikeln framgår att Rashid själv tidigare fallit i tacksamhetsfällan, men att han numera frångått detta förhållningssätt. Han uppmanar andra invandrare: Stå på dig, kräv din rätt! Du är inte längre här som gäst, du är här som medborgare.

Jag håller med Salar Rashid i långa stycken. Det verkar t.ex. märkligt att invandrare skulle få lägre ingångslöner än svenskar för samma arbete. Likaså tror jag att lika många infödda svenskar som invandrare "...är lata och utnyttjar systemen".  Men han tar också upp sådant som det är svårare att hålla med om. Bland annat kritiserar han att det har framförts krav på språktest [för medborgarskap och rösträtt, antar jag]. Jag har svårt att förstå att ett krav på dokumentation av elementära kunskaper i svenska språket skulle utgöra en kränkning i detta sammanhang.

Presidentvalsdebatt. Jag lyssnade till slutdebatten i USA-valet mellan president Obama och guvernör Romney som sändes av bl.a. SVT. Mitt intryck var att debatten slutade oavgjort. Det betyder kanske att president Obama omväljs för ytterligare fyra år, även om olika experter manar till försiktighet med spådomar. Bland annat kan valdeltagandet bli avgörande. USA har som bekant traditionellt lågt valdeltagande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar