måndag 15 oktober 2012

Veepdebatt, Surdeg Söder, kränkthet och ekonomipris samt spårrånare

Debatt Biden-Ryan. De båda amerikanska vicepresidentkadidaterna Joe Biden (Dem.) och Paul Ryan (Rep.) debatterade mot varandra för ett par dagar sedan. Det var deras enda debatt. Min omedelbara reaktion var att debatten var jämn. Det tyckte också tillfrågade amerikaner i två opinionsmätningar. Både jag och en del andra tittare retade sig på Bidens smajl, men det förtog inte huvudintrycket.

Efter en del sökande fick jag på nätet fram tiderna för de två återstående debatterna mellan Obama och Romney. Den ena går av stapeln i början av denna vecka, vecka 42, den andra i början av vecka 43. Den andra debatten sänds av SVT natten till onsdagen.

Rödgrönt övertag. I Sverige har de röd-gröna partierna ett klart övertag i opinionen. Om jag lever 2014 hoppas jag få behålla min bostad, även om det blir röd-grön majoritet i riksdagen. Jag lyssnade på ett slags samhällsprogram i SR1 om journalisternas "skygghet" inför invandringens problem. Återigen ett program där det muslimska kvinnoförtrycket inte ens nämndes i en bisats. Att påpeka detta allvarliga missförhållande är som bekant rasism.

Jag lärde mig f.ö. ett nytt uttryck i programmet: Surdeg Söder. Det är tydligen den just nu aktuella benämningen på tongivande journalister i Stockholm. De bor ofta på Södermalm.

Kränkthet. Förtidspensionerade professorn i filosofi Bertil Rolf har skrivit en artikel på Newsmill (13/10 2012) med rubriken Kränkthet har blivit en karriärväg i Sverige. Så har det varit länge. Den kungliga svenska avundsjukan har ett nära samband med kränktheten. Den stora invandringen har måhända bidragit till att stärka kränktheten i samhällslivet, och än mer göra kränkthet till en 'karriärväg'.

Nobelpriset i ekonomi. De amerikanska professorerna Alvin Roth f. 1951 och Lloyd Shapley f. 1923 har fått nobelpriset i ekonomi. Min fru har på ett enkelt sätt förklarat för mig vad deras teori handlar om. Jag kunde inte förstå det, trots att jag följde med Vetenskapsakademins tillkännagivande av priset på tv.

Spårrånaren. Den 28-årige man som rånade en berusad man som fallit ner på spåret och inte på något sätt försökte hindra att mannen kördes över av tåget har 'ångrat sig djupt', p.g.a. att han nu fått klart för sig att rånet filmats av en övervakningskamera.

Jag är nästan säker på att han i praktiken kommer att få stanna i Sverige efter ett troligt fängelsestraff för rånet och andra brott. (Jfr min blogg 21 september 2012.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar