fredag 5 oktober 2012

Romer, Pagrotsky och bilprovning och Assagne

Billösa romer. Den stora debatten i Sverige just handlar om romerna (i gamla, lika onda, tider kallade zigenare). Romer nekas på ett stort antal bensinstationer, bland annat sådana som tillhör OKq8, att hyra bil, trots att det finns lediga hyrbilar på stationen. Samtidigt påtalas också att romer diskrimineras i andra sammanhang. I SVT-programmet Debatt igår påstod en rom att invandrare är de värsta diskriminerarna. En affärsinnehavare som var invandrare försökte i programmet förklara varför han var kritiskt inställd till romer. Att återge vad han sade är kanske straffbart, så det skall jag inte göra.

Man kan fundera över varför romerna och deras journalistfrämjare just nu har tagit upp problem, som förvisso till stor del är verkliga. En förklaring kan vara att invandrarnas problem/lidanden i Sverige sedan länge har varit i fokus i offentlig kulturdebatt och politisk debatt. Romerna har så att säga kommit lite i bakgrunden i 'tycka-synd-om-ligan'.

Leif Pagrotsky. Leif Pagrotsky (S) har tagit upp en viktig fråga som hittills inte har diskuterats på allvar. Han föreslår att PPM-pensionen skall avskaffas och införlivas med det övriga pensionssystemet. Jag vet inte riktigt varför, men av någon anledning är jag nästan alltid överens med Leif Pagrotsky, som jag inte alls känner. Så även i detta fall.

Bilprovning. Min fru fick oförberett köra till bilprovningen nu på morgonen med vår bil. Jag kunde p.g.a. akut hälsoproblem inte köra dit. Hon fick vår gamla bil godkänd och var mycket nöjd med det trevliga bemötandet på bilprovningen här i Sollentuna.

Assangeaffären. En BBC-korrespondent kåserade i morse om den svenska självbilden sådan den kommer till uttryck i Assangeaffären. Visst var det rätt som sades. Men mitt eviga tvivel står kvar. Inte hade väl någon svensk myndighetsperson föranstaltat om en europeisk arresteringsorder om det hade varit två kontorister, som var och en för sig hade bjudit hem Assange och som anmält honom för våldtäkt och det hade stått klart att de inte hade smittats med någon venerisk sjukdom eller i övrigt vållats någon kroppslig skada. Anmälan hade efter en tid avskrivits.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar