tisdag 9 oktober 2012

Politikerord och ungdomsfördomar

Nya S-fraser och moderatord. Professor Olle Josephson skriver i språkspalten i SvD 9/10 2012 om Socialdemokraternas nya fraser och Moderaternas nya modeord. Det är inte direkt en nyhet att olika partier och andra organisationer har sina speciella favoritord och fraser.

Ungdomsproposition. Det sagda föranleder mig också att kommentera en intervju med ungdomsminister Nyamko Sabuni som Susen Schultz publicerat i samma tidning. Sabuni berättar om den nya s.k.  ungdomspropositionen som hon just nu förbereder.

Jag måste bekänna att jag aldrig ens har bläddrat i en ungdomsproposition. Men liksom andra tyckare i media har jag starka förutfattade meningar, d.v.s. fördomar, om det ena och det andra.

Jag tror att en ungdomsproposition alltid avser åtgärder som skall stärka inflytandet för s.k. eftersatta grupper av ungdomar (utomeuropeiska invandrare, missbrukare, allmänt missanpassade och misshandlade, etc. i "förorten"- "utsatta områden"). Vidare skall ungdomar - inte sällan med föräldrar o. dyl. i kulturlivet - tillgodoses på det sättet att de kan ägna sig åt diverse radikala kulturella aktiviteter. Övriga ungdomar skall lära sig att jobba och betala skatt och inte sätta i fråga vad visa politiker beslutar. Det är mycket möjligt att jag har fel, men under alla förhållanden skall skattebetalarna, inklusive den sistnämnda ungdomsgruppen, betala.

Aldrig riktigt fin. Igår köpte jag Sami Saids bok Aldrig riktigt fin (2012). Jag skall läsa den så snart som möjligt. Av recensionerna att döma är Sami Said en själsfrände till mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar