onsdag 24 oktober 2012

Ship to Gaza, forts. och IQ

Kungaböcker. Jag är förvånad över att en professor i historia vid ett svenskt universitet, Dick Harrison, vill samarbeta med en journalist som Desirée Ahokas [Schein]. De har tillsammans skrivit den kungabok som utkommit i dagarna. Professor Harrison har för övrigt kommit i konflikt med ICA-förlaget om strykningar i hans förord till boken.

Ship to Gaza, forts. Israel har nu släppt alla svenska medborgare som medföljde segelfartyget Estelle. Det gäller även Dror Feiler. Det är ett klokt beslut, men en smula elakt. Passagerarna hindras nämligen från att bli martyrer.

IQ. Svenska Dagbladet har haft en artikelserie om svagbegåvades problem. Det är en gripande artikelserie om människor som ofta blivit förfärligt illa behandlade av sin omgivning. Jag känner i mitt hjärta för dem, samtidigt som jag vet att jag ingenting kan göra för att lindra deras öde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar