fredag 13 maj 2011

RUT, Kokk och AMF-ordförandebyte och Eric Saade

Blogger åter i funktion. Det har inte gått att skriva på Blogger sedan igår. Tänk vad fort man vänjer sig vid att ha en omedelbar publikationsmöjlighet. Skönt att Blogger fungerar igen!

RUT-problem. (S)-kändisen och bloggaren Enn Kokk är i likhet med mig ålderspensionär efter ett verksamt liv. Han är naturligtvis motståndare till RUT. Men han skriver på sin blogg (12/5 2011) att RUT ska finnas för "äldre människor med arbetsförmågan nedsatt på grund av ålderdomssvaghet eller sjukdom". D.v.s. för honom själv och även för mig. Det håller jag gärna med om, även om jag hittills inte har utnyttjat RUT-avdrag.

Ordförandeavgång. AMF-ordföranden avgår. Han avgår också från ordförandeposten i Lernia. Han är cirka tio år yngre än jag och framgångsrik advokat. Orsaken till hans avgång är en tvivelaktig skattetransaktion som kan innebära olaglig skatteflykt. Problemet har benats upp på Juridikbloggen av Jakob Heidbrink. Han vill inte ta ställning till om förfarandet är lagstidigt. För min del tror jag att förfarandet  kommer att anses strida mot skatteflyktslagen. Om det är riktigt som den avgående AMF-ordföranden säger, att han har upplyst sina uppdragsgivare om skattetransaktionen innan han tillträdde ordförandeskapet, har man anledning att höja lite på ögonbrynen. Hans företrädare som ordförande avgick p.g.a. dålig publicitet gällande förmåner som hon medverkat till för andra. De gällde i det fallet dock inte henne själv.

Eric Saade. Jag känner valfrändskap med sångaren Eric Saade (20). Visst är det konstigt, det medger jag. I fråga om uppväxtförhållanden och ursprung har vi inte mycket gemensamt. Nej, det är när han säger att han aldrig varit ung, och att han vid tjugo års ålder känner sig mycket äldre än jämnåriga, det är då vi är ense. I ett avseende får han ändra beteende. Det duger inte att parkera sin bil på handikapp-platser därför att man inte orkar hitta en annan plats. I Sverige hör det till god ton att säga att om man fick leva om sitt liv så skulle man ha levt likadant på nytt. Jag tillhör inte dem som säger så. Jag önskar Eric Saade all lycka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar