tisdag 24 maj 2011

Ulf Bernitz statsstödskritik och Thomas Bodströms memoarer

Statsstöd till SVT under debatt, forts. Igår kommenterade jag på bloggen att professor Ulf Bernitz kritiserat statsstödet till SVT. Jag efterlyste debatt om saken. Nu har jag blivit bönhörd fortare än jag kunnat ana. I ett ampert inlägg på DN Debatt (24/5 2011) har SVT:s vd Eva Hamilton och chefsjurist Henrik Grinbaum kategoriskt tillbakavisat Ulf Bernitz kritik. För mig var det inte oväntat att SVT skulle avvisa kritiken. Men att det sker med de formuleringar som Hamilton och Grinbaum använt är uppseendeväckande. Man får intrycket av artikeln att Ulf Bernitz är en av alla dessa beskäftiga doktorander som just har uppfunnit hjulet och ska berätta det för oss. Professor Ulf Bernitz, som nyligen fyllt sjuttiofem år, är en av de främsta experterna i Sverige på EU-rätten. Han fick f.ö. mottaga sitt jur.kand.betyg vid Stockholms högskola på samma dag som jag år 1959. Det är riktigt som Hamilton och Grinbaum säger, att Ulf Bernitz bedömde det så, att det svenska alkoholmonopolet stred mot EU:s rättsregler. Men det var han inte ensam om. För egen del hade jag tur; jag trodde att EU av mer eller mindre politiska skäl skulle godta monopolet. Mer vore att säga om artikeln, men detta får vara nog. För att citera Reefats uttryckssätt: "Det finns nog en gravad hund i denna fråga."

Bodströms memoarer. Dagens nummer (24/5 2011) av Aftonbladet är roligt att läsa. Det är kvällstidningsjournalistik i kvadrat. Förstasidan tillkännager med krigsrubrik världsnyheten att en för mig okänd sportjournalist går från SVT till TV4. Vidare att kungen ska räddas av ett brev. Vidare, kortfattat, vad ett par kändisar säger om Thomas Bodström och hans kritik mot dem: "Idiot", "Amatör". Katrine Kielos ledare om kungahuset kunde vara skriven av Aftonbladets förste ägare. Men han hade nog skrivit elegantare. Eller heluppslagsartikeln "Pedofilpräst fick nytt jobb av biskopen". Som oftast är Lena Melin den enda som inte har tappat fattningen helt. De mer seriösa kommentatorerna till Bodströms memoarer har mycket olika uppfattning om deras värde. (Se t.ex. SvD ledarsida och Expressens ledare.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar