torsdag 29 september 2011

Fosterbarnseländet, forts., Regeringsombildning, Efterlyst samt Arbetsfri inkomst

Fosterbarnseländet, forts. Statsrådet Maria Larsson (KD) har nu tillkännagivit att sju riksdagspartier har kommit överens om att ge 250.000 kronor till fosterbarn som behandlats illa av fosterföräldrarna. Överenskommelsen gäller perioden 1920-1980. Frågan har senast utretts av en statlig utredning som redovisat sitt förslag i betänkandet SOU 2011:9. Statsrådet Larsson har som bekant tidigare sagt att regeringen inte kunnat lägga fram något förslag om ekonomisk ersättning till berörda barn. Omsvängningen beror naturligtvis främst på att det finns en majoritet i riksdagen för ersättning. Sverigedemokraterna har tillkännagett att de tänker rösta för ersättning. Deras främsta motivering är inte oväntat, att illegala invandrare m.fl. får kosta 'hur mycket som helst', men att infödda svenska fosterbarn inte får ekonomisk kompensation, ty för dem gäller andra och mer restriktiva rättsregler. För egen del har jag konstaterat att bland annat storheter som socialminister Gustav Möller (S), 1884-1970, ytterst har varit ansvariga för missförhållandena som hela tiden har varit ganska väl kända för sakkunniga på det sociala området och även i en del fall påtalats i dåtida media. Jag skall återkomma till frågan som är mycket komplicerad.

Regeringsombildning. Jag brukar inte tycka synd om yrkespolitiker på det nationella planet i Sverige eller utomlands. Men jag tycker faktiskt synd om Andreas Carlgren, som plötsligt blivit före detta statsråd. Jag kan mycket väl tänka mig att det faktiskt kom som en överraskning för honom. Jag är så konspiratoriskt lagd att jag tror att han trodde sig skyddad av sin sexuella läggning, som jag i övrigt struntar i. Dessutom är jag inte klar över vilka - om några - fel han har begått. Nu får han väl bli landshövding eller ambassadör eller i värsta fall generaldirektör som alla avpolletterade statsråd och liknande översåtar. Centerledaren Annie Lööf (28) blir ny näringsminister. Kommer nyblivna juristen Lööf att tas på allvar i näringslivet? Exempelvis när hon skall hantera SAAB-röran. Eller alla andra näringslivsproblem. Jag är lätt förvånad att hon inte ersatte Beatrice Ask som justitieminister. Lööf avlade jur.kand.examen nu i augusti, och säger sig vara stolt över det. Men jag tycks vara den ende jurist i Sverige som tycker det är konstigt att justitieministern inte är en erfaren jurist. Men Sverige är ju förstås annorlunda och bättre än alla andra västerländska demokratier. Ek och Hatt orkar jag inte kommentera just nu. De tillhör de många likgiltiga personligheter som nått topp-poster utan att man förstår varför och som gör mig till motvillig monarkist.

Ett rykte under dagen gjorde gällande att f.d. statsrådet i Iraks regering Baghdad Bob skulle utnämnas till informationsminister med titeln Minister för propaganda och folkupplysning samtidigt med de två damernas upphöjelse. Ryktet visade sig vara felaktigt. Baghdad Bob förhandlar med Håkan Juholt om posten som informationschef hos Socialdemokraterna låter han meddela.

Efterlyst. F.d. justitieministern, advokaten Thomas Bodström (S) f. 1962, uppträdde i går som rådgivare åt Hasse Aro i Efterlyst i tv3. Det gjorde han bra och han sade sig dessutom trivas med rollen.

Arbetsfri inkomst (S). F.d. partiledaren Mona Sahlin f. 1957 påstås just nu ha drygt 144.000 kronor i månaden i pension, som partiet betalar (SvD 29/9 2011). Jag undrar om alla S-väljare tycker det är häftigt att vara med på ett hörn och betala denna pension till 'Mona'. Om uppgiften är riktig kan hon inte skylla på att beloppet gäller generellt enligt något kollektivavtal eller dylikt och därför inte kan påverkas av henne själv. Hon kan helt enkelt omförhandla sitt avtal med partiet. Jag gissar att övriga damer och herrar politiker på nationell nivå är måttligt intresserade av att röra i saken. Nästa gång kan det gälla deras egna förmåner.

Jag är rädd att Göran Hägglund (KD) får lite sämre ekonomiska förmåner, när han eventuellt lyfts bort från ordförandeposten i Kristdemokraterna. Men han har en plats säkrad i himlen, får vi hoppas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar