tisdag 27 september 2011

Jussi Björling 100 år 2011

Jussi Björling 100 år 2011. Jussi Björling, som ju är en av 1900-talets allra främsta operasångare, föddes 1911, för hundra år sedan. Han avled 1960, endast 49 år gammal. Operasångaren Andreas Kovica, som bl.a. är verksam på folkoperan i Stockholm och barytonsångare höll ett uppskattat föredrag om Jussi Björlings liv hos Spf i Sollentuna den 26/9 2011. Till stor del handlade föredraget förstås om hans sångarkarriär. Men Kovica talade också om hans personliga liv vilket som bekant inte var särskilt lyckligt. Jussi Björling är bland annat bekant för sitt dåliga självförtroende som ledde till depressioner och spritmissbruk och bidrog till hans förtidiga död. Jussi Björlings tidiga död berodde också på att han bokstavligen arbetade ihjäl sig. Han medverkade ständigt i operor m.m. och gav konserter i all oändlighet både i utlandet och i Sverige.

Hans far, David Björling, var framstående operasångare men mycket aggresiv. Han blev så arg på Enrico Caruso att han slog till honom, när de båda arbetade på Metropolitanoperan i New York. Detta och liknande händelser bidrog inte till att främja David Björlings yrkeskarriär.

Själv har jag hört Jussi Björling sjunga i verkligheten vid ett enda tillfälle. Det var på Skansen i Stockholm 1959, året före hans död. Jussi kom som vanligt någon halvtimme efter utsatt tid. Jag minns än i dag hans sång. En viktig anledning till att jag gick till Skansen den kvällen var att min musiklärare i skolan, tonsättaren och kyrkomusikern Åke Kullnes (1910-1981), hade talat mycket om Jussi Björling och hans unika förmåga att sjunga höga toner. Den något koleriske Åke Kullnes bör f.ö. ihågkommas därför att han gav mig som inte kan sjunga och inte är musikalisk AB i ämnet musik p.g.a. mina kunskaper i musikhistoria. (Fotnot: Finns det i våra dagar musiklärare av den här rangen i skolorna; är de inte alla professorer vid musikhögskolorna?) En kusin till Jussi Björling, Märta Björling, bodde i min svärmors hem i åtta år i början av 1900-talet. Min svärmor har berättat att hon blev mycket ledsen när Märta skulle följa med David Björling och hans söner till Amerika för att sköta deras hushåll. Hon betraktade Märta som en äldre syster.

Det kan tilläggas att det finns flera läsvärda böcker om Jussi Björlings liv och ett sevärt Jussi Björling-museum i Borlänge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar