tisdag 20 september 2011

Utvecklingen efter den arabiska våren: från kleptokrati till kapitalism?

Utvecklingen efter den arabiska våren: från kleptokrati till kapitalism?
Det är inte utan att jag känner valfrändskap med Susanne Tarkowski Tempelhof (27 år). Hon har vid mycket unga år lämnat den ankdamm som utmynnar i Fjollträsk. I hennes fall inte bara för att blicka ut i världen utan för att starta informationsbyråverksamhet i Kabul, Afganistan och nu senast i Tripoli, Libyen.

Det är svårt att få fram personliga uppgifter om henne på nätet. Hon har tydligen pr-utbildning, är en vacker kvinna och ger ett trevligt och intelligent intryck. Hon sägs vara från Göteborg och ha svensk-franskt påbrå. Jag är inte riktigt säker på att jag skulle köpa en begagnad bil av henne. Det sägs på nätet att hennes företag arbetar med strategisk information (d.v.s. reklam) för den libyska rebellsidan som kämpar mot Gadaffi och hans anhängare. Hon säger sig vara anhängare av marknadsekonomi och säger sig driva sin verksamhet främst i vinstsyfte. Det sistnämnda torde hon vara ensam om i mediavärlden om man får tro mediamänniskorna själva.

Hon har skrivit en rapport på engelska åt FRIVÄRLD, som är en förgrening av Timbro, som ju kämpar för ett fritt näringsliv i det svenska familjehemmet. Frivärld leds av moderate riksdagsmannen Mats Johansson, f. 1951, f.d. Svenska Dagbladet. Timbrosalen på Kungsgatan var full av folk, övervägande ungdomar föreföll det, när Susanne Tarkowski presenterade sin rapport med hjälp av Willy Silberstein, som var moderator och ställde helt igenom relevanta frågor. Det märks att Willy Silberstein f. 1954 kan sitt jobb. Rapporten har i sin svenska översättning rubriken Utvecklingen efter den arabiska våren: Från kleptokrati till kapitalism? (After the Arab Spring: From Kleptocracy to Capitalism? ISBN 91-7566-839-0. September 2011.) Med kleptokrati menas ett samhälle där nästan alla med makt i huvudsak enbart arbetar för att berika sig och de sina. De muslimska länderna i Mellersta östern och Afrika är kleptokratier. Ryssland och mängder av andra länder är något ditåt. Västerländsk kapitalism kräver en viss samhällsanda.

Jag var uppmärksam åhörare vid seminariet och har ögnat igenom rapporten. Kanske är det ett utslag av hybris när jag säger att jag tycker att rapporten verkar bra, men att innehållet till största delen innebär en bekräftelse på de fördomar om den muslimska världen som jag sedan gammalt hyser.

Susanne Tarkowski föreföll i grunden pessimistisk. Hon trodde att det skulle ta 10, 15 kanske 20 år innan en västerländsk marknadsekonomi kunde införas i länder som Egypten och Libyen. Den stora massan av befolkningen förefaller avogt inställd till marknadsekonomi. En anledning är att en så stor del av befolkningen är statligt anställd. En skillnad mellan Egypten och Libyen är att egypterna inte har så stora förväntningar som libyerna om hög levnadsstandard. Libyerna tror, överdrivet, att landets oljerikedom skall ge dem ett välfärdssamhälle utan att de själva behöver anstränga sig alltför mycket. Den socialistiskt färgade etatismen med sin kleptokrati är fast förankrad och otroligt svårutrotlig. Den kommer troligen att fortsätta till dess marknadsekonomi - kapitalism - omsider införs.

När det gäller vilka åtgärder som kan påskynda en utveckling mot demokrati och ett fritt näringsliv blev hon i stort sett svaret skyldig. Det har hon gemensamt med alla experter som jag hört talas om. Korruptionen finns på alla nivåer i samhället från toppen till botten. Susanne Tarkowski hade faktiskt lite svårt att helt ta avstånd från den. Jag förstod henne. Det är f.ö. mycket oklart varför den traditionella korruptionen upphörde i norra Europa under 1800-talet. Enkelt uttryckt om vårt land: Varför var Sverige korrupt i stil med Mellersta östern ännu på Gustav III:s tid men inte på Oscar II:s? Svaret är att det troligen var en mängd sociala och ekonomiska förändringar som sammantaget medförde skiftet. Historikerna vet inte. För egen del är jag livrädd för att den stora utomeuropeiska invandringen till vårt land skall medföra att jag och/eller mina efterkommande skall tvingas uppleva att den systematiska korruptionen återinförs för oss svenskar. Den finns uppenbarligen redan i ‘mångkulturen’, som även innefattar mycket annat som vi moderna svenskar inte kan acceptera.

Vid seminariet behandlades flera andra intressanta spörsmål som det skulle föra för långt att diskutera. Men sagt som avslutning: Susanne Tarkowski är övertygad om att Muslimska brödraskapet i fortsättningen får stort inflytande. Hon är också övertygad om att detta inflytande inte främjar en västerländsk, marknadsekonomisk utveckling. Inte heller tror hon att det finns en "tredje väg" till en demokratisk utveckling. Det tror inte jag heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar