torsdag 12 april 2012

Bramstorp + Adlercreutz = sant; Tyskt vågspel

Fänrik Ståls sägner. För intellektuella svenskar i min generation är namnet Adlercreutz för evigt förknippat med Runebergs diktsamling Fänrik Ståls sägner. Diktsamlingen inleds med den dikt som blev Finlands nationalsång, Vårt land, och avslutas med dikten Adlercreutz. Visst vet jag att namnet fortlever i vår tid. Jag har en gång i tiden haft en bärare av namnet som tingsnotariekollega.

Men ändå. Ett av alliansregeringens mest annonyma statsråd (C) med en tydlig bondeförbundare-Bramstorp-look, landsbygdsminister Eskil Erlandsson, 55 år, skall nu gifta sig med Susanne Adlercreutz, 36 år ( Aftonbladet 12/4 2012). Jag ber att få gratulera de tu. Så långt händelser i Fjollträsk.

Jag kunde inte låta bli att bläddra i mitt exemplar av Runebergs diktsamling, när jag letade efter dikten Adlercreutz. Jag brukar vara stark motståndare till alla vänsterbetonade innovationer på undervisningsområdet. Men jag har nu faktiskt svårt att förstå att Runebergs "Fänrik Stål" kunde vara den tongivande diktsamlingen i de svenska läroverken i nästan hundra år. Men visst lärde man sig namnen på den finlandssvenska eliten. Alla finns ju med från löjtnant Zidén till gamle Lode.

Tyskt vågspel. SvD Näringsliv berättar i en stor artikel 8 april 2012 om Tysklands övergång till förnybar energi. Sammanfattningen lyder: Tyskt vågspel. I ett gigantiskt och riskfyllt projekt går Tyskland från kärnkraft till förnybar energi. Rubriken lyder: En jätte gör helt om. Vind sol och biomassa skall i fortsättningen dominera den tyska energiförsörjningen. Kärnkraft och kolkraft skall avvecklas. I artikeln, som skrivits av Tomas Lundin, påpekas att få andra länder gör som Tyskland. Kina bygger sålunda 26 nya kärnreaktorer. Tyskland investerar 200 miljarder euro i energiskiftet. Man behöver inte vara någon framstående energiexpert för att förstå att det hela är ett vågspel. Om det lyckas ger det Tyskland ett försprång framför övriga stora industrinationer. Om det misslyckas skakas hela världsekonomin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar