lördag 28 april 2012

Pennalism och dess motsats: Löfven (S)

Pennalism. Plötsligt diskuterar journalistkåren en företeelse som är urgammal. Alla som tillhört skeppsgossekåren i Karlskrona och andra liknande äldre utbildningsanstalter, och även de som gått i det berömda Skara läroverk, har i mer eller mindre klara ordalag vittnat om pennalism. Ett känt vittne om denna vidriga företeelse är som bekant Jan Guillou, som upplevt den på Solbacka internatläroverk i Sörmland. Det har såvitt jag förstår präglat hela hans liv. I utlandet florerar pennalismen som bekant bland annat på de engelska public schools.

För min del har jag alltid haft en sorts grundläggande aversion mot dem som genomgått dylika internatskolor. Jag vet att det är fel. De kan inte hjälpa att de har placerats där i unga år. Men jag reagerar irrationellt mot deras speciella sätt att tala och uttrycka sig och har svårt att ta till mig sakinnehållet, när de säger något.

I det nu aktuella fallet som gäller Sigtuna Humanistiska Läroverk prövar allmän åklagare om fem elever vid läroverket har gjort sig skyldiga till ett eller flera allvarliga brott mot en yngre elev. Jag hoppas att det inte är trixande stjärnadvokater som hindrar avskräckande påföljder. Det räcker med den mesiga svenska straffrätten i sådana här fall.

Löfven (S) talar. Det går bra för Socialdemokraterna i väljaropinionen. Partiordföranden Stefan Löfven har naturligt nog inte haft bråttom att tala om vad som förestår oss på politikens område om vi lever efter valet 2014. Ekonomisk-politiska talespersonen Magdalena Andersson (S) har också varit försiktig. Nu har Stefan Löfven tagit till orda i en brännpunktsartikel i Svenska Dagbladet (27/4 2012). Jag har varit sjuk på senaste tiden och har inte orkat läsa artikeln. Men jag skall försöka mig på en kommentar så snart som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar