måndag 2 april 2012

Internationella rötter

Internationella rötter. "Andelen utrikesfödda universitetslärare och forskare ökar kraftigt och är nu 23 procent." förkunnar en artikel i Universitetsläraren 2012 nr 6 s. 6-7.

Enligt artikeln är detta enbart positivt. Jag har heller inte något vägande skäl att anföra emot det. Men det borde vara ett mene tekel för oss svenskar. Handen på hjärtat, hur står det till med vår kompetens att vara lärare vid universitet och högskolor? Det har jag länge frågat mig och det borde fler göra. Det är det ena problemet.

Att rekrytera lärare med problematiska kunskaper i svenska språkets nyanser är förmodligen inget problem i olika naturvetenskapliga ämnen, t.ex. fysik och kemi. Men när det gäller humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen blir det svårare. Jag hörde igår den erkände vältalaren Göran Persson på tv. Jag undrar hur många som uppfattade alla de fina nyanserna i hans språk. Professor Pieter Bevelander, som är född i Holland, säger att språket inte är ett problem, för vi har en rad utbildningar på engelska. Jag hoppas att han syftar på sitt eget ämne och liknande ämnen. I humanistiska och juridiska ämnen är det lätt att nyanserna går förlorade. Det är det andra problemet. Det finns fler, men dem får vi beröra en annan gång.

Ibrahim Baylan. Ibrahim Baylan är född i Turkiet i en kristen familj. Han var skolminister i den senaste socialdemokratiska regeringen. Han har helt smält in i det svenska politikersamhället på det sättet att han aldrig fullföljt sina akademiska studier. Han är nu skolpolitisk talesman för Socialdemokraterna, men däri ingår också högre utbildning och forskning. Han blir troligen utbildningsminister om Socialdemokraterna vinner valet 2014. Det han säger i intervjun i Universitetsläraren 2012 nr 6 s. 8-9 är inte alls tokigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar