tisdag 11 oktober 2011

Håkan Juholt, forts. och Maria Wetterstrand

Maria Wetterstrand. Maria Wetterstrand var gäst hos Karin Hübinette i TV1. Karin Hübinette brukar vara en rak och skarp journalist. Men i detta fall blev det ett gullande och fnittrande utan gräns. Maria Wetterstrand tilläts helt dominera och föra fram sina mer eller mindre orealistiska och propagandistiska åsikter utan restriktioner. För mig är hon fortfarande kvalitetsmässigt tjejen som stod med sin kille vid kvarteret Mullvaden på Söder i Stockholm och skrek i talkör men nu sju resor mer slipad och odräglig. Och jodå, jag är medveten om att jag är nästan ensam om denna inställning, men det får jag leva med.

Håkan Juholts kris. Den kända tv-journalisten Margit Silberstein berättade i kväll på TV att hon fått reda på att Morgan Johansson fått klartecken av Juholt att ansluta sig till Ilmar Reepalus smarta förslag om villkorat medborgarskap, men att Juholt kort därefter ändrat sig, när förslaget mötte motstånd. Margit Silberstein berättade också att det var sant att Håkan Juholt inledningsvis, internt, hade framfört ståndpunkten att a-kasseersättningen inte skulle höjas, men senare sagt att han aldrig hade sagt det, när han mötte motstånd och (S) föreslog höjning. Det var rätt ynkligt att höra framstående socialdemokrater betyga sitt fortsatta förtroende för Håkan Juholt. Det var en lisa att höra f.d. partisekreteraren Baylan göra ett mer nyanserat uttalande än de övriga topparna. Jag tycker att den begåvade och verbale Baylan borde fullfölja sin akademiska utbildning. Det bör noteras hur periferiska de socialdemokrater är som hitintills har krävt att Håkan Juholt skall avgå. Jag tror fortfarande att han har goda chanser att sitta kvar på grund av partiets komplicerade struktur och väljarunderlag. Och som sagt: det är en evighet till valet 2014.

Jag gissar att morgondagens partiledardebatt i riksdagen mycket väl kan "vinnas" av de rödgröna. Ingen kommer att påminna om Juholtkrisen och Håkan Juholt och Lars Ohly kan mycket väl vinna poäng genom överbudspolitik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar