fredag 7 oktober 2011

Hederlighet, SAAB och politikerträta på lekplatsnivå

Tre aktuella namn denna vecka.
Den världsberömde datorpionjären Steve Jobs f. 1955 har avlidit i Kalifornien den 5/10 2011.

F.d. statsrådet, f.d. finansborgarådet, f.d. landshövdingen och f.d. moderatledaren Ulf Adelsohn f. 1941 har fyllt sjuttio år den 4/10 2011. Födelsedagen har uppmärksammats mycket lite i massmedia. Ulf Adelsohn tillhör de ytterst få ledande politiker som offentligt sagt att han avstått från att i sin självdeklaration yrka avdrag som han enligt gällande regler troligen skulle vara berättigad till, men som han har anat skulle leda till diskussion och kritik i massmedia. Men han har förfäder att brås på. Han har som bekant en bra bit  tillbaka i tiden invandrarbakgrund och den förste av hans släkt som invandrade till Sverige hade framgång som gårdfarihandlare p.g.a. sin grundmurade hederlighet i affärer. Modern forskning har också i någon mån omvärderat en annan av Ulf Adelsohns förfäder. Man kan påstå att den förmögne kapten Anckarström, som mördade kung Gustav III, till stor del drevs till mordet p.g.a. sin politiska hederlighet. Hur som helst. Ett Grattis i efterhand till Ulf Adelsohn!
Ett PS! Jag kan inte se att Wikipedia har fått med att Ulf Adelsohn gett ut sin dagbok om tiden som statsråd. Jag har läst den med stort intresse. DS.

Den store diktaren Tomas Tranströmer f. 1931 har tilldelats nobelpriset i litteratur. Tomas Tranströmer är känd i litterära kretsar i hela världen. Hans dikter är översatta till femtio språk. Det är egendomligt att han inte är en av de aderton. Jag måste tillstå att jag tillhör den majoritet av svenskar som visserligen hört talas om Tranströmer men aldrig vet sig ha läst något av honom. Jag var med i FIB:s lyrikklubb i min ungdom och har egentligen ingenting att skylla på, när jag säger att jag inte läst något. Till slut: Jag tror inte att Tranströmer uppskattar att Politiskt Inkorrekt-redaktionen gratulerar honom till priset, vilket jag nyss läste att de gör.

SAAB, forts. Det är tydligen meningen att staten, d.v.s. vi skattebetalare, skall bli delägare i SAAB i samband med den problematiska rekonstruktionen. Bara för en kort tid sägs det. Men har staten väl blandats in så blir det nog svårt för politikerna att dra sig ur. Jag borde förstås vara förvånad med hänsyn till vad som tidigare har sagts från olika håll. Men jag är inte särskilt förvånad. Vem är det? Jag tycker ju samtidigt synd om alla anställda hos SAAB och företagets underleverantörer.

I andra, särskilt sydligare, länder än Sverige med någorlunda fria massmedia, skulle nu media spekulera i om de av hovrättens ledamöter, som beslutade om rekonstruktionen på ett otillbörligt sätt var påverkade av politiker och/eller finansmän. Jag tror faktiskt inte att så är fallet.

Haltande tv-debatt. På söndag blir det tv-debatt mellan de ledande riksdagspolitikerna. Det vill säga Håkan Juholt (S) och Lars Ohly (V) kommer inte att delta. De hade nämligen placerats intill "fascistledaren" Jimmie Åkesson (SD) i debattstudion. Deras medhjälpare hade försökt att få en ändring till stånd och då fick det vara med deltagande. Och hör och häpna! Statstelevisionen hade inte gått med på Socialdemokraternas och Vänsterpartisternas krav. Det är väl ungefär som om kamrat Stalin på sin tid hade sagt till om en ändring i moskvaradions program och radiomännen hade sagt nej till ändringen. En elak iakttagare kan rentav förledas att tro att herrar Juholt och Ohly inte vågar ta upp kampen med allianspolitikerna i en tv-debatt. Juholt inte minst efter den senaste hyresersättningsaffären. Statsvetarna borde likt glupande ulvar kasta sig över en sådan här händelse. Den innebär såvitt man kan förstå en avsevärd förändring - bestående eller tillfällig, det är frågan - i det politiska klimatet i Sverige. Den socialdemokratiska hegemonin är hotad, åtminstone till dess att de rödgröna fått tillräckligt många nya väljare. (Jfr bl.a. kommunalrådet Ilmar Reepalus senaste utspel om medborgaskap.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar